PERS
HTM past dienstregeling aan
HTM wil haar reizigers een betrouwbare dienstregeling blijven bieden. Net zoals heel Nederland ondervindt ook HTM in toenemende mate de effecten van de voortdurende coronapandemie. Daarom past het bedrijf de dienstregeling voor RandstadRail en bus aan. Voor alle overige tramlijnen gelden geen aanpassingen. De door het Kabinet aangekondigde maatregelen hebben verder geen extra gevolgen voor de dienstregeling.
Belangrijkste wijzigingen bus per 19 oktober
Voor alle buslijnen geldt dat de extra ritten tijdens de spitstijden komen ter vervallen en spitsbus 29 niet rijdt. De frequentie van de meeste buslijnen wordt overdag verlaagd. Op buslijn 28 worden aardgasbussen ingezet in plaats van de elektrische bus.
Belangrijkste wijzigingen RandstadRail per 22 oktober
Tram 3 en 4 blijven ieder zes keer per uur rijden. Tram 34, die rijdt tussen De Savornin Lohmanlaan en Lansingerland Zoetermeer, komt te vervallen.
HTM adviseert reizigers voor de actuele reisinformatie www.htm.nl of de HTM Reisapp te raadplegen.
Vraag en antwoord
-
Waarom heeft HTM besloten om naast de dienstregeling van bus en RandstadRail 3 en 4 nu ook de dienstregeling van de overige trams aan te passen?
Door ook de dienstregeling van de andere tramlijnen aan te passen, kunnen wij al onze reizigers een betrouwbare dienstregeling blijven bieden. We hebben de laatste tijd te maken met meer rituitval door de effecten van de coronapandemie. HTM vindt het belangrijk dat iedereen zoveel mogelijk kan rekenen op bus of tram op het aangegeven tijdstip. Vandaar dat wij nu onze dienstregeling opnieuw aanpassen.
-
Welke hinder van de coronapandemie heeft HTM dan?
Er zijn medewerkers die in quarantaine moeten vanwege een besmetting in hun omgeving, ziekteverzuim, maar ook afwezigheid van medewerkers door de lange wachttijden voor zowel de coronatest als het wachten op de uitslag.
-
Wat zijn de belangrijkste aanpassingen in jullie dienstregeling voor bus?
De aanpassingen zijn ingegaan op maandag 19 oktober. Voor alle buslijnen geldt dat de extra ritten tijdens de spitstijden komen te vervallen en spitsbus 29 niet rijdt. De frequentie van de meeste buslijnen wordt overdag verlaagd. Op buslijn 28 worden aardgasbussen ingezet in plaats van de elektrische bus.
-
Wat zijn de belangrijkste aanpassingen voor RandstadRail tram 3, 4 en 34?
De aanpassingen hiervoor gaan in op donderdag 22 oktober. Tram 3 en 4 blijven tijdens werkdagen overdag 6x per uur rijden. Tram 34 die rijdt tussen De Savornin Lohmanplein en Lansingerland-Zoetermeer komt te vervallen.
-
Wat zijn de belangrijkste aanpassingen voor trams 1, 2, 6, 9, 11, 12, 15, 17 en 19?
De aanpassingen hiervoor gaan in op maandag 26 oktober. Deze aanpassingen zijn per tram verschillend en zien er als volgt uit:
Tram 1/bus 31: geen aanpassingen
Tram 2: de extra ritten tijdens de ochtend- en avondspits vervallen en overdag 6x/uur
Tram 6: gedurende de dag van 7x naar 6x per uur, ’s avonds van 4x naar 3x per uur
Tram 9: rijdt tussen 10.00 uur en 15.00 uur 6x per uur in plaats van 8x per uur
Tram 11: rijdt in en tussen de spitsen 5x per uur
Tram 12: idem
Tram 15: beperkte aanpassingen
Tram 16: gedurende de dag van 7x naar 6x per uur, ’s avonds van 4x naar 3x per uur
Tram 17: beperkte aanpassingen
Tram 19: geen aanpassingen
-
Hoe lang gaat deze situatie duren?
Dat is op dit moment nog niet bekend.
-
Wat doet HTM als het ziekteverzuim verder stijgt?
Het heeft niet alleen met ziekteverzuim te maken, maar ook met medewerkers die moeten wachten op een test en de testuitslagen, en medewerkers die in quarantaine moeten vanwege een coronabesmetting in hun omgeving. We houden het verloop nauwlettend in de gaten en zullen steeds beoordelen wat er nodig is om reizigers een betrouwbare dienstregeling te blijven bieden.
-
Waarom reserveert HTM het openbaar vervoer niet weer voor mensen in vitale beroepen en/of afhankelijk zijn van het openbaar vervoer?
HTM kan dit niet zelfstandig besluiten. De Rijksoverheid heeft per 1 juli besloten dat het openbaar vervoer weer gebruikt mag worden door iedereen. Mochten de landelijke maatregelen wijzigen voor het gebruik van het openbaar vervoer, dan zal HTM die uiteraard opvolgen.
-
Waarom is de dienstregeling van alle buslijnen aangepast en niet deels zoals bij tram?
Voor de ene buslijn is de aanpassing groter dan voor de andere. Maar in het kort komt het er op neer dat alle busritten tijdens de spits komen te vervallen, net als spitsbus 29. Overdag en in de avond gaat de frequentie iets omlaag. Zo wil HTM ervoor zorgen dat reizigers kunnen blijven rekenen op een betrouwbare dienstregeling.
-
Waarom vervangt HTM de elektrische bus 28 door aardgasbussen?
Niet alle buschauffeurs zijn opgeleid om de elektrische bus te kunnen rijden. Door het inzetten van aardgasbussen op deze lijn zorgt HTM ervoor dat reizigers ook op bus 28 kunnen blijven rekenen op een betrouwbare busdienst.
-
Blijft de pilot voor bus 30 doorgaan?
Ja, deze blijft gewoon doorgaan, weliswaar wel met een verlaging van de frequentie. Mensen rekenen immers op de komst van deze bus.
-
Waarom was de dienstregeling al eerder aangepast voor RandstadRail 3 en 4?
Niet alle trambestuurders zijn opgeleid om RandstadRail 3 en 4 te mogen rijden. RandstadRail 3 en 4 rijden deels als lightrail buiten de bebouwde kom en dat is anders dan wanneer je een stadstram moet besturen.