Hoofdlijnenakkoord railconcessie Haaglanden 2016 - 20126

Peter Smit, regiobestuurder van het Stadsgewest Haaglanden en Rob van Holten, algemeen directeur HTM, hebben vandaag het Hoofdlijnenakkoord railconcessie Haaglanden 2016 -2026 ondertekend. Met dit akkoord komt het zonder subsidie laten rijden van de tram heel dicht bij en is de weg vrijgemaakt om – als HTM een marktconforme bieding gaat doen – de nieuwe railconcessie onderhands te gunnen aan de HTM.

“En dat is mooi nieuws voor de reiziger”, aldus Peter Smit. “Door dit akkoord kunnen we de rijksbezuinigingen die we de komende jaren nog moeten doorvoeren, invullen door een efficiëntere bedrijfsvoering en goede afspraken over beheer en onderhoud van de infrastructuur en het materieel. De reiziger kan dus de komende jaren rekenen op hetzelfde reisaanbod. Sterker nog: door de verwachte groei van het aantal reizigers, kunnen we de extra opbrengsten investeren in de kwaliteit van het openbaar vervoer.” Bovendien worden door de samenwerking met de NS de reizigers nog beter gefaciliteerd om van deur tot deur te reizen. Smit:” Reizigers doe je een groot plezier door de wachttijden bij openbaar vervoerknooppunten te verlagen.“

In het Hoofdlijnenakkoord zijn afspraken gemaakt over de exploitatie van tram en RandstadRail, het beheer van de infrastructuur en het materieel, de sociale veiligheid en de kapitaallasten. Het akkoord biedt HTM de mogelijkheid om een optie te nemen op 20 extra stadstrams van het type Avenio, waarmee de komende jaren in totaal 60 nieuwe trams in het stadsbeeld verschijnen.

Rob van Holten: “Wij bedanken het Stadsgewest voor het gestelde vertrouwen. Dit betekent voor de vele medewerkers van HTM een grote mate van zekerheid voor de toekomst. Het Stadsgewest heeft ook toegezegd circa € 30 miljoen te investeren in de infrastructurele aanpassingen van tramlijn 1. Daarmee wordt het voor HTM mogelijk om met de nieuwe stadstram de oudste tramlijn 1 een belangrijke levensader tussen Den Haag en Delft te laten blijven.”

HTM verzorgt met 12 tramlijnen gemiddeld 2.300 ritten per dag. Holten: “Dat betekent dat er dagelijks ongeveer 37.000 kilometer wordt afgelegd. Per jaar dus 13 tot 14 miljoen kilometer, waarbij wij circa 85 miljoen reizigers naar hun bestemming brengen.”