Aardgasbus

HTM rijdt met aardgasbussen, deze bussen hebben een geringe uitstoot van schadelijke stoffen. Onze bussen rijden op de lijnen 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28 en 29. Elke bus heeft 78 zit- en staanplaatsen. Ook biedt de bus actuele reisinformatie. Achter de buschauffeur ziet u een scherm met daarop de eerstvolgende 3 of 4 halten

Alle HTM aardgasbussen hebben:

  • Een brede gelijkvloerse instap met het perron
  • 1 plek voor (hand aangedreven) rolstoel, rollators en/of kinderwagens
  • Speciaal gereserveerde zitplaatsen voor minder validen, ouderen en zwangere vrouwen
  • Informatieschermen met route-informatie
  • Automatische halte-omroep
  • Een kaartje kunt u kopen bij de buschauffeur. U betaalt (contactloos) met een bankpas of creditcard.
  • Reist u in een rolstoel, lees dan ook de informatie over reizen met een beperking.

 

Waarom mag een elektrische rolstoel niet mee?

Veiligheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer in de Haagse regio vormen belangrijke speerpunten voor HTM. Sinds vele jaren mogen gebruikers met elektrische rolstoelen niet mee met onze stadsbussen die rijden op aardgas. Wij hanteren daarbij als uitgangspunt artikel 4.17 van de Algemene Voorwaarden voor Stads- en streekvervoer:

4.17 Scootmobielen en andere elektrisch aangedreven voertuigen mogen niet in de bus worden meegenomen.

Niet veilig

Om meer duidelijkheid te krijgen over het veiligheidsrisico onderzochten wij in 2016 het gedrag van een elektrische rolstoel in de stadsbus. Uit dit onderzoek bleek dat een elektrische rolstoel gaat schuiven bij bochten naar rechts, zelfs bij geringe snelheid. Daarnaast zorgt de veiligheidsgordel in zo’n situatie voor beknelling van het bovenlichaam van de elektrische rolstoelgebruiker. In 2017 is het onderzoek herhaald, maar dan met gebruikmaking van diverse typen ruwe vloerbekleding. Het bleek dat het aanbrengen hiervan het risico op letsel niet verlaagde. De door ons gehanteerde onderzoeksmethode is op verzoek van onze opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag getoetst door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Zij concludeerden dat het onderzoek gedegen en objectief is uitgevoerd. De acht elektrische bussen van HTM zijn voorzien van de Q’straint Quantum die een veilig vervoer van de gebruikers met een elektrische rolstoel wel mogelijk maakt. Onderzoek in 2018 toonde dat aan.

Onderzoeksrapport 2016     Onderzoeksrapport 2017    Onderzoeksrapport 2018

Een aantal gestelde vragen en antwoorden vindt u hier.

 

Onderzoeksfilm elektrische rolstoel in stadsbus HTM - 2016

Onderzoeksfilm elektrische rolstoel met Q'straint Quantum in stadsbus HTM - 2018

Uitspraken en toekomst

Vanwege het niet toelaten van een elektrische rolstoel in de aardgasbus zijn er de afgelopen jaren enkele klachten ingediend. In 2016 oordeelde het College voor de Rechten van de Mens (CRM) dat HTM gebruikers van een elektrische rolstoel discrimineert door ze niet toe te laten tot de stadsbus. Het door ons uitgevoerde onderzoek was niet meegenomen in dit oordeel. Bij de behandeling van een klacht in 2020 sprak het CRM zich uit dat HTM terecht gebruik maakt van de veiligheidsexceptie. Overigens heeft het CRM op basis van deze zaak een aanbeveling gedaan aan het ministerie van I&W over de regelgeving van het bevestigingssysteem voor rolstoelen dat personen in een elektrische rolstoel veilig in bussen kunnen worden vervoerd. Ook de Geschillencommissie Openbaar Vervoer stelde HTM in het gelijk en de ingediende klacht werd ongegrond verklaard. In mei 2022 deed de rechtbank Den Haag uitspraak in een zaak die was aangespannen door een gebruiker van een elektrische rolstoel die niet meemocht met onze aardgasbussen. Ook in deze zaak is HTM in het gelijk gesteld dat zij terecht gebruik maakt van de veiligheidsexceptie.

De toekomst

HTM is druk bezig met de aanschaf van ruime, toegankelijke trams. De aanbesteding daarvoor is in volle gang. Deze nieuwe trams  gaan naar verwachting 2026 rijden en vervangen de huidige rood-beige trams op de lijnen 1, 6, en 12. De huidige aardgasbussen worden in 2024 vervangen door elektrische bussen. Voor het pakket van eisen is belangrijke input geleverd door een aantal gebruikers van een (elektrische) rolstoel . Een veilig vervoer voor ook gebruikers van een elektrische rolstoel is daarmee dan ook een onderdeel van dit pakket van eisen voor onze nieuwe bussen.