OV-chipkaart kapot?

Ga naar een HTM Servicepunt of een NS balie om te kijken wat er aan de hand is. 

Soms werkt een OV-chipkaart niet meer als je te vaak bent vergeten om uit te checken. Of omdat er een negatief saldo op de kaart staat. Werkt je kaart niet meer, ga dan eerst naar een HTM Servicepunt of NS balie. Laat vervolgens controleren wat er aan de hand is.

Anonieme OV-chipkaart

Als je anonieme OV-chipkaart kapot is, kun je de kaart beëindigen. Het geld dat er nog op stond, kun je terugvragen. Dat kan online op de website van de OV-chipkaart. Of vraag een formulier bij het HTM Servicepunt.

Persoonlijke OV-chipkaart

Als je persoonlijke OV-chipkaart echt kapot is, kun je een nieuwe aanvragen. Dat kan online op de website van de OV-chipkaart. Een vervangende kaart kost € 11,-. Als er abonnementen en/of Automatisch opladen op de kapotte OV-chipkaart staat, worden deze overgezet op de nieuwe OV-chipkaart.

Heb je een Regio abonnement op de defecte OV-chipkaart staan?

Ga dan met je persoonlijke OV-chipkaart naar een HTM Servicepunt. Daar lever je de kapotte OV-chipkaart in en vul je een formulier in om je persoonlijke OV-chipkaart te laten vervangen. De kosten zijn € 11,- tenzij geconstateerd wordt dat de kaart buiten je schuld kapot is gegaan. De nieuwe OV-chipkaart (met lopend abonnement) wordt binnen 3 werkdagen thuisgestuurd. In de tussentijd kunt je tegen betaling van € 25,- borg een tijdelijke OV-chipkaart met abonnement lenen. Dit abonnement op de tijdelijke OV-chipkaart is alleen geldig bij HTM, HTMbuzz en RET. 

Heb je een tijdelijke OV-chipkaart geleend, lees dan de gebruiksregels:

Wie krijgt een vervangend abonnement

HTM verstrekt een tijdelijke OV-chipkaart met vervangend abonnement aan reizigers, waarvan de persoonlijke OV-chipkaart stuk is. Dit is mogelijk voor reizigers, die een maand- of jaarabonnement (Regio abonnement, HTM Traject abonnement of HTM Avonduren abonnement) op hun persoonlijke OV-chipkaart hebben staan. Voor reizigers, waarvan hun persoonlijke OV-chipkaart verloren of gestolen is, wordt alleen bij een jaarabonnement een tijdelijk vervangend abonnement aangeboden.

Zo krijg je je borg terug

Voor de tijdelijke OV-chipkaart heb je een borg betaald van € 25,-. Je bent verplicht deze tijdelijke OV-chipkaart in te leveren binnen één maand na het verlopen van het tijdelijke abonnement. Daarna is de tijdelijke OV-chipkaart ongeldig. Indien deze OV-chipkaart in goede staat verkeert, ontvang je je borg van € 25,- retour. Je kunt deze tijdelijke OV-chipkaart alleen inleveren bij de HTM Servicepunten Centraal Station in Den Haag en Centrum-West in Zoetermeer.

Je behoudt hetzelfde abonnement

Op deze tijdelijke OV-chipkaart staat hetzelfde abonnement als op je OV-chipkaart, die gestolen, verloren of stuk is. De reisrechten zijn gelijk aan je oorspronkelijke abonnement. Heb je een Regio abonnement, dan is het tijdelijke abonnement alleen geldig op de tramlijnen van HTM, de buslijnen van HTMbuzz en de bus-, tram- en metrolijnen van RET. Indien het oorspronkelijke abonnement ook geldig is bij andere vervoerders, kijk dan op hun website hoe je tijdelijk kunt reizen (connexxion.nlarriva.nl). De looptijd van het tijdelijke abonnement is 4 weken of minder in het geval je oorspronkelijke abonnement eerder verloopt. Dit tijdelijke abonnement is alleen geldig als vervoerbewijs voor de oorspronkelijke abonnementhouder.

Saldo op je tijdelijke OV-chipkaart

Op deze tijdelijke OV-chipkaart kun je ook geld (saldo) zetten. Bij het inleveren van deze OV-chipkaart ontvang je het resterende saldo (tot een maximum van € 30,-) met aftrek van € 1,00 administratiekosten terug van HTM. Het is niet mogelijk om saldo over te zetten op een andere OV-chipkaart. Indien je de tijdelijke OV-chipkaart inlevert met een negatief saldo, moet je het verschil ter plekke betalen.

Producten op je tijdelijke OV-chipkaart

Op deze tijdelijke OV-chipkaart kun je ook andere reisproducten zetten, zoals een HTM 1 dag reisproduct. Zorg dat je deze reisproducten hebt gebruikt, voordat je deze tijdelijke OV-chipkaart inlevert. Het is niet mogelijk om reisproducten over te zetten op een andere OV-chipkaart. En HTM restitueert ook geen reisproducten. 

HTM helpt je graag

Klantenservice: 0900-4864636

(gebruikelijke belkosten)

Maandag t/m vrijdag 07:00 – 22:00 uur
Zaterdag 08:00 – 22:00 uur
Zondag 09:00 – 22:00 uur
Of op Facebook en Twitter.