OVpay - Veelgestelde vragen

Algemeen

In- en uitchecken

  • Moet ik altijd in- én uitchecken?

    Ja, net als bij de OV-chipkaart moet je altijd in- en uitchecken. Vergeet je uit te checken, dan wordt € 4,00 afgerekend. Dat is over het algemeen duurder dan de ritprijs.

  • Kan ik met iedere betaalpas met OVpay reizen?

    De meeste banken zijn aangesloten bij OVpay. Zorg ervoor dat je contactloos betalen aan hebt. Vooraf aanmelden is niet nodig. Zorg er wel voor dat er voldoende saldo op je bankrekening staat of bestedingsruimte hebt op je creditcard.

    Tip: Haal altijd je pas uit je portemonnee bij het in- en uitchecken.

    Reizen met OVpay kan met:

    • Een contactloze betaalpas van ABN Amro, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank en SNS.
    • Een contactloze creditcard van Mastercard of Visa (o.a. uitgegeven door ICS)
    • Een contactloze debit- of creditcard van Maestro, V-pay, Mastercard of Visa.
    • Mobiele telefoon* waaraan je rekening gekoppeld is. Dit werkt dus ook met Apple Pay en Google Wallet!

    * Is je wearable aan je rekening gekoppeld? Je kunt proberen om hiermee te reizen, we kunnen alleen niet garanderen dat het in alle gevallen werkt. Dit heeft te maken met de technische mogelijkheden van onze kaartlezers.

  • Ik heb mijn contactloze betaalpas of creditcard op mijn mobiel zitten. Kan ik daarmee ook in- en uitchecken?

    Ja dat kan. Houd er wel rekening mee dat de pas op je mobiel als een andere pas wordt gezien dan de plastic pas. Check daarom altijd in en uit met dezelfde pas. Zo voorkom je onnodig kosten.

  • Moet ik mijn betaalpas of creditcard uit mijn portemonnee of hoesje halen bij het in- en uitchecken?

    Ja. Houd alleen de pas waarmee je wil in- en uitchecken tegen de kaartlezer en niet je hele portemonnee of telefoonhoesje. Zo check je in- en uit met de pas naar keuze en voorkom je een dubbele in- of uitcheck met een andere OV-chipkaart of betaalpas, waardoor er te veel geld van je rekening wordt afgeschreven.

  • Kunnen meerdere personen op 1 betaalpas of creditcard reizen?

    Nee, dit kan niet. Net zoals bij de OV-chipkaart is één pas het vervoerbewijs voor één persoon. Heb je meerdere betaalpassen die aan dezelfde bankrekening gekoppeld zijn, dan kan ieder wel met een eigen pas reizen.

    Tip: reis je met kinderen t/m 12 jaar? Koop dan de HTM Kinder Dagkaart voor € 1,-

  • Waarom moet ik dezelfde pas gebruiken voor het in- en uitchecken?

    Iedere pas (OV-chipkaart, betaalpas, creditcard en mobiele betaalpas) wordt gezien als een uniek betaalmiddel; ook als de passen van dezelfde rekening zijn. Als je met verschillende  ‘passen’ in- en uitcheckt, wordt dit als twee afzonderlijke reizen gezien. Check daarom altijd in en uit met dezelfde pas.

  • Wat doe ik als ik vergeten ben om in- of uit te checken?

    Dit kan je gelukkig zelf aanpassen! Let op: dit kan vanaf 5 dagen na je reis. Je hebt in totaal 60 dagen om je in- of uitcheck aan te passen.

    Goed om te weten:

    • Krijg je geld van ons terug? Dan wordt dit binnen 15 dagen overgemaakt op je rekening.
    • Moet je nog betalen? Binnen 15 dagen wordt het bedrag van je rekening afgeschreven.
  • Waarom staat er ‘geaccepteerd’ als in/ uitcheck?

    Onze kaartlezers moeten soms nog even wennen aan OVpay, waardoor er soms 'Geaccepteerd' staat. Wees gerust, dit is een geldige in- of uitcheck.

  • Waarom wordt mijn betaalpas geweigerd?

    Allereerst: vervelend dat dit gebeurt! Het kan zijn dat je:

    • een betaalpas van een andere bank hebt dan ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS of Triodos.
    • niet genoeg geld op je rekening hebt staan.
    • betaalpas is geblokkeerd voor het OV.

    Als je betaalpas voor het OV is geblokkeerd, dan komt dat vaak doordat we na je laatste reis het bedrag niet konden afschrijven. We proberen altijd nog een paar keren om het bedrag van je rekening af te schrijven. Maar je kan het bedrag ook zelf betalen. Als je het bedrag hebt betaald, of als we het hebben kunnen afschrijven, dan kun jij weer reizen in het OV met deze betaalpas.

Betalen

Staat je vraag er niet tussen?

Ontdek reizen met je betaalpas, creditcard of mobiele telefoon. Voor meer vragen over OVpay, neem direct contact op.