Reizen met de OV-chipkaart

Met een OV-chipkaart op zak kan je reis naar de plaats van bestemming beginnen. 

Hoe de OV-chipkaart te gebruiken?

Inchecken
Aan het begin van je reis check je in bij een kaartlezer. In ieder tram of bus vind je er wel 1 bij elke deur. Zo werkt het:
1. Houd de OV-chipkaart voor het roze logo op de kaartlezer. Wacht op de piep. Je ziet de tekst 'incheck ok'.
2. De kaartlezer controleert of je voldoende saldo of een geldig reisproduct hebt om te reizen.
3. Het instaptarief van € 4,- wordt nu automatisch van je saldo afgeschreven.
Let op: kost je reis minder dan € 4,-? Dan krijg je het verschil in prijs bij het uitchecken terug.

Uitchecken
Als je de tram of bus verlaat, check je uit. Zo werkt het:
1. Houd je OV-chipkaart weer voor het roze logo op de kaartlezer. Wacht op de 2 piepjes. Je ziet de tekst 'uitcheck ok'.
2. De kaartlezer berekent het bedrag dat je moet betalen voor je reis. Dit bedrag wordt automatisch verrekend met het instaptarief. 
3. Op het scherm van de kaartlezer zie je precies welk bedrag er van je saldo is afgeschreven. Ook zie je hoeveel geld er nog op je OV-chipkaart staat.

Je mag uitchecken als de haltenaam van de volgende halte, waar je uitstapt, is omgeroepen.

Foutmelding
Gaat er iets fout tijdens het in- of uitchecken, dan hoor je 3 piepjes.

Vergeten uit te checken. Wat nu?

Wanneer je vergeet uit te checken, wordt er automatisch € 4,- van je OV-chipkaart afgeschreven. Ook als de kosten van je reis eigenlijk lager waren. Dit geld kun je terugvragen.

Reiskosten

De prijs voor een rit bestaat uit een basistarief van € 0,89 en een kilometerprijs van 15,5 eurocent per kilometer. 
Heb je een persoonlijke OV-chipkaart en ben je tussen de 4 t/m 11 jaar of 65 jaar en ouder? Dan reis je standaard met korting. Het basistarief is dan € 0,59 en het kilometertarief 10,2 eurocent.

Overstappen? Stap je over op een andere tram of bus, dan betaal je niet opnieuw het basistarief. Dit gaat automatisch als de tijd tussen het uitchecken in de eerste bus of tram en het inchecken in de volgende bus of tram minder dan 35 minuten is.

HTM helpt je graag

Klantenservice: 0900-4864636

(gebruikelijke belkosten)

Maandag t/m vrijdag 07:00 – 22:00 uur
Zaterdag 08:00 – 22:00 uur
Zondag 09:00 – 22:00 uur
Of op Facebook en Twitter.