Privacyverklaring reizigers juni 2025

Vrouw wordt gecontroleerd in HTM tram

HTM en je persoonlijke gegevens

HTM gaat altijd zorgvuldig en veilig met persoonlijke gegevens om. Wij verwerken gegevens die door personen zelf worden ingevuld op online formulieren zoals de gegevens voor het aanvragen van een jaarabonnement, gegevens die betrekking hebben op vragen, klachten, claims, gevonden en verloren voorwerpen. Om toe te zien op de veiligheid van u als reizigers en onze medewerkers maken wij gebruik van camerabeelden in onze voertuigen, op sommige halten en wordt er door BOA’s in sommige gevallen gewerkt met een bodycam.

In deze privacyverklaring wordt beschreven hoe wij persoonsgegevens verwerken en waarvoor wij ze gebruiken. Voorop staat dat HTM zich in alle gevallen houdt aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet AVG, de Wet Politiegegevens (WPG) en de Wet (en het Besluit) Personenvervoer 2000.

Het verwerken van persoonsgegevens voor het uitvoeren van de politietaak valt onder de WPG. Buitengewoon OpsporingsAmbtenaren (BOA) in dienst van de HTM moeten in voorkomende gevallen voldoen aan de wettelijke verplichtingen van de WPG en ondersteunen politie (bij hun opsporingstaken). Denk hierbij aan gegevens die wij verzamelen voor het opsporen van strafbare feiten, het handhaven van de openbare orde of hulpverlening.

Hiervoor kan het noodzakelijk zijn dat wij persoonsgegevens verwerken zoals jouw contactgegevens of camerabeelden.

Als je reist zonder geldig vervoerbewijs of als je op andere wijze niet houdt aan geldende vervoersvoorwaarden dan kunnen onze BOA’s jouw persoonsgegevens verwerken om proces-verbaal op te stellen en je een boete op te leggen. De persoonsgegevens die de BOA’s hierbij verwerken vallen onder de WPG.

Hoe verwerken wij persoonsgegevens?

Het verwerken van persoonsgegevens dient meerdere –hierna genoemde– doelen. Persoonsgegevens worden niet automatisch voor alle doelen tegelijkertijd gebruikt.

Doelen:

Uitvoeren van de aangegane overeenkomst, bijvoorbeeld aanschaf en gebruik abonnementen en andere vervoerbewijzen

Informatie en service: reisinformatie (zoals e-mails over werkzaamheden, wijziging dienstregelingen, omleidingen en storingen), voor het afhandelen van vragen, verzoeken, klachten, gevonden en verloren voorwerpen of voor verzoeken om restituties bij het gebruik van de OV-chipkaart en/of bankpas en o.a. aanvragen voor foto-/film- en sponsorverzoeken.

Sociale veiligheid: om toe te zien op de veiligheid van reizigers/medewerkers in onze trams en bussen en halten, o.a. onderzoek naar geweldplegers.

Aanbod verbetering: verwerken van niet tot personen herleidbare gegevens voor bijvoorbeeld marktonderzoek, locatiebepaling t.b.v., gebruik HTM-services, managementinformatie, analyse, algemene strategie, het ontwikkelen van producten en diensten ter verbetering van de dienstverlening en het uitvoeren van marketingacties.

Fraudebestrijding: o.a. voor onderzoek naar onterecht gebruik van de OV-chipkaart/betaalkaart met een HTM-abonnement/HTM-product erop of juist gebruik van de regeling ‘Geld terug bij vertraging’.

Financiële administratie: uitvoeren van debiteurenbeheer (zoals het berekenen, innen of crediteren van facturen van abonnementen of andere reisproducten en het onderhouden van contacten met debiteuren) en opbrengstadministratie.

Historische & statistische doeleinden: o.a. aantallen in- en uitstappers.

Naleven van toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Wet Personenvervoer 2000 en de fiscale wet- en regelgeving.

HTM verwerkt persoonsgegevens op grond van onderstaande in de AVG genoemde grondslagen:

Toestemming van de persoon;

Uitvoering van de overeenkomst,

Gerechtvaardigd (bedrijfs)belang

Wettelijke Verplichting.

 

Hoe lang bewaren wij persoonsgegevens?

HTM past verschillende bewaartermijnen toe, welke altijd in overeenstemming zijn met de AVG. In de onderstaande overzichten worden de betreffende bewaartermijnen vermeld.

Aanvragen voor foto-/film- en sponsorverzoeken met persoonsgegevens worden verwijderd nadat het verzoek in behandeling is genomen.

 

Persoonsgegevens zijn beveiligd

HTM heeft maatregelen getroffen om persoonlijke gegevens te beschermen tegen verlies of onrechtmatige verwerking. Die maatregelen variëren van fysieke maatregelen als een inbraakalarm en toegangscontrole tot diverse organisatorische en technische beveiligingsmaatregelen. Willekeurige HTM-medewerkers of derden hebben geen toegang tot persoonlijke gegevens. Toegang tot jouw gegevens is er alleen voor geautoriseerde medewerkers en alleen als dat nodig is voor uitvoering van hun werkzaamheden en op basis van een vastgesteld autorisatiebeleid.

Verstrekken van gegevens aan derden

Op grond van wet- en regelgeving is HTM wel verplicht mee te werken aan opsporingsinstanties, zoals de politie, belastingdienst of FIOD, als zij om persoonlijke gegevens vragen. HTM onderzoekt in dergelijke gevallen nauwkeurig de bevoegdheid van de betreffende opsporingsinstantie en zal zich uiteraard ook bij deze wettelijke verplichting houden aan de eisen zoals door de AVG/WPG zijn vastgesteld.

HTM kan ook zelfstandig persoonsgegevens verstrekken aan politie of justitie om de rechten en eigendommen van HTM te beschermen.

Verder kan het voorkomen dat in gerechtelijke procedures of procedures voor de Geschillencommissie Openbaar Vervoer ter onderbouwing de gegevens gebruikt worden. HTM verstrekt niet meer gegevens dan noodzakelijk voor derden.

Voor een goede landelijke werking van de afhandeling van (reis)transacties en de financiële afwikkeling voor opbrengstverdeling tussen de openbaar vervoerbedrijven, deelt HTM je (transactie)gegevens en productgegevens met Translink Systems B.V. (Translink). Meer informatie hierover vind je op verder op in deze privacy verklaring en op  https://www.ov-chipkaart.nl/en https://www.ovpay.nl/nl/

Daarnaast schakelt HTM andere partijen in voor de uitvoering van diensten. Dit zijn verwerkers die in opdracht van HTM en ten behoeve van HTM persoonsgegevens kunnen verwerken. HTM maakt met deze verwerkers specifieke afspraken over de verwerking van persoonsgegevens, zoals over beveiliging en het bewaren van gegevens, geheimhouding en dat gegevens alleen gebruikt mogen worden voor het uitvoeren van de specifieke opdracht verkregen van HTM. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan betaaldienstverleners, incassobureaus, cloud- en hostingspartijen, IT-dienstverleners etc.

Wanneer je gebruikt maakt van de weerdienst op de HTM app opent er een pop-upvenster. Je komt nu terecht in de omgeving van Buienalarm. Je komt niet automatisch terug in de HTM App. Hiervoor moet je het venster van Buienalarm sluiten.

Wanneer je deze weerdienst aanklikt en bekijkt worden jouw gegevens door Buienalarm.nl verwerkt. Zie hiervoor hun privacyverklaring: https://www.infoplaza.com/nl/disclaimer-en-privacy

 

Jouw privacyrechten

Iedereen heeft recht op inzage in zijn/haar persoonsgegevens die HTM van jou verwerkt. HTM kan op verzoek een schriftelijk overzicht verstrekken van persoonsgegevens die bij HTM bekend zijn. Voor personen jonger dan 16 jaar dan moeten ouders of voogd een verzoek indienen

Een verzoek kan ingediend worden per e-mail (gegevensbescherming@htm.nl) voorzien van een kopie van het legitimatiebewijs (streep hierop het BSN-nummer en pasfoto door) en een kopie van de OV-chipkaart (streep hierop de pasfoto door). Je kunt jouw verzoek ook indienen via het Formulier Persoonsgegevens bij HTM. Wil je geen kopie van je ID opsturen zoals hierboven aangegeven dan kun je ook jezelf identificeren aan de HTM-balie met een ingevuld formulier. Zij kunnen dit doorsturen naar gegevensbescherming@htm.nlen aangeven dat jouw ID is gecheckt door hen.

HTM reageert binnen de wettelijke termijn op het verzoek, ook als HTM niet aan het verzoek kan voldoen. Bovengenoemd e-mailadres is ook te gebruiken voor andere vragen over privacy.

Zijn persoonlijke gegevens onjuist of onvolledig? Maak dan ook gebruik van bovenstaand formulier.

In persoonlijke accounts in de webshop van HTM kan men zelf aangeven welke informatie je wel of niet wilt ontvangen. Ben je van mening dat HTM niet juist heeft gehandeld naar aanleiding van jouw rechten? Maak dan een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens: klacht-melden-bij-de-ap

Onderstaand een overzicht van de diverse onderdelen waar eveneens gegevens van jou worden verwerkt indien je deze gebruikt.

1. Privacy OV-Chipkaart

2. Privacy OVpay

3. Privacy Informatiehuishouding

4. Privacy HTM-website en HTM Apps

5. Privacy MIJN-HTM en verkoop producten

6. Privacy HTM Cameratoezicht

7. Privacy bij melden Schade

8. Privacy Wet Politiegegevens

1. Privacy OV-chipkaart

Er zijn twee verschillende OV-chipkaarten: de persoonlijke OV-chipkaart en de anonieme OV-chipkaart. Daarnaast is er ook nog een eenmalige OV-chipkaart die voor beperkte duur of voor een bepaalde reis geldig is. Deze eenmalige OV-chipkaart is ook voor anoniem gebruik.

De persoonlijke OV-chipkaart is een kaart op naam met pasfoto (de nieuwere kaarten bevatten geen foto meer maar dan is de foto wel zichtbaar voor de controleur in zijn handheld bij kaartcontrole). De persoonlijke OV- Chipkaart wordt gebruikt voor zogenaamde persoonsgebonden producten zoals een HTM-jaarabonnement of leeftijdskorting.

Gebruikers van een persoonlijke OV-chipkaart zijn bekend bij de kaartuitgever Trans Link Systems B.V. (Translink). Translink verwerkt de persoonlijke gegevens van OV-chipkaarten en bijbehorende transacties. Voor meer informatie over het privacybeleid van Translink verwijzen we naar de website https://www.ov-chipkaart.nl/privacy

HTM is niet aansprakelijk voor het privacybeleid van Translink.

HTM, de andere vervoerders en Translink zijn gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijken voor de verwerking van persoonsgegevens ten aanzien van de kenprocessen binnen het OV-Chipkaartsysteem. Hiervoor hebben wij onderling een samenwerkingsovereenkomst afgesloten waarin de rolverdeling, de verantwoordelijkheden en afspraken ten aanzien van deze kernprocessen zijn vastgelegd. Per kernproces is bepaald welke gegevens noodzakelijk zijn om te verwerken voor een effectief en efficiënt werkend OV- Chipkaartsysteem en wie die gegevens nodig heeft.

HTM kan bij vermoeden van wanbetaling/voorkoming van fraude/een vermoeden en/of aangetoonde fraude uw chipkaart identificatie gebruiken. Het verstrekken van uw OV- chipkaart identificatie houdt in dat Trans Link Systems (TLS) het interne kaartnummer (chip-id) dat behoort bij het op uw kaart afgedrukte

nummer (engraved-id) aan ons verstrekt. TLS verstrekt niet uw naam, adres, woonplaatsgegevens of andere gegevens die TLS over u verwerkt. Wij hebben hiervoor een gerechtvaardigd belang als OV-bedrijf.

Er is geen koppeling tussen abonnement administratie bij HTM en de reisgegevens bij Translink.

Gegevens zoals naam, adres en woonplaats op een persoonlijke OV-chipkaart met daarop een HTM-abonnement worden verwerkt in de HTM abonnementenadministratie. De transactiegegevens (zoals check-in /check-out gegevens, locatie en chip-ID) worden verwerkt in het OV-chipkaartsysteem. De HTM abonnementenadministratie is niet gekoppeld aan het OV-chipkaartsysteem en het door HTM inzien van gegevens in het OV-chipkaartsysteem is alleen mogelijk op jouw uitdrukkelijk verzoek of in geval van (een vermoeden van) fraude met een OV-chipkaart en dan alleen door geautoriseerde personen.

Raadpleging van deze gegevens gebeurt door een online-portaal. De toegang tot dit portaal wordt mogelijk gemaakt door Translink die hiervoor samen met de vervoerders gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijke is. Zonder jouw toestemming zullen de reisgegevens van jouw reizen bij andere vervoerders niet door HTM geraadpleegd kunnen worden.

Hoe lang bewaren wij persoonsgegevens?

Wij maken onderscheid tussen transactiegegevens en gegevens die we gebruiken voor onze abonnementenadministratie.

Transactiegegevens (gegevens die gegenereerd worden bij het gebruik van de OV-chipkaart)

Ten aanzien van transactiegegevens geldt dat hieraan gerelateerde persoonsgegevens nooit langer dan 18 maanden worden bewaard.

Abonnementenadministratie

Persoonsgegevens (o.a. contactgegevens) die nodig zijn voor het verstrekken van een abonnement worden verwerkt in de abonnementenadministratie. De bewaartermijnen voor deze gegevens zijn in overeenstemming met de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen 7 jaar.

Zie ook https://www.ov-chipkaart.nl/ voor meer achtergrondinformatie

2. Privacy OVpay

Voor het reizen met je Betaalpas en de OV-pas gebruiken we mogelijk begrippen die je (nog) niet kent. We hebben daarom deze begrippen en de betekenis hiervan aan de het einde van deze privacyverklaring onder elkaar gezet.

De negen Nederlandse openbaarvervoerders  (“Vervoerders”) en Translink faciliteren gezamenlijk twee extra mogelijkheden om te reizen met het openbaar vervoer. Dit is het aanschaffen van een Vervoerbewijs door in en uit te checken met je Betaalpas of je OV-pas. We spreken in deze privacyverklaring over een Pas als we zowel de Betaalpas als de OV-pas bedoelen.

Voor de Betaalpas doen we dit in samenwerking met een aantal betaaldiensten.  Bij deze betaaldiensten is aan je Betaalpas een openbaar vervoerreisfunctie in Nederland verbonden. Je betaalt voor je reizen via de bankrekening die hoort bij je Betaalpas.

Bij de OV-pas betaal je voor je reizen via het saldo dat hoort bij je OV-pas. De OV-pas wordt uitgegeven door Translink en ook het saldo wordt beheerd door Translink. Als je vragen hebt over de OV-pas, zoals werking, aanschaf en saldo, kun je met Translink contact opnemen. Voor vragen met betrekking tot gemaakte reizen kun je contact opnemen met de vervoerder waarmee je reist of met Translink.

Voorwaarden

Als je reist op basis van in- en uitchecken met je Pas gaan jij en HTM een vervoersovereenkomst aan waarop de [AV-S] van toepassing zijn. Bij het gebruik van de Betaalpas zijn daarnaast de ‘OVpay Voorwaarden in-/uitchecken met je Betaalpas en Creditcard’ van toepassing. Bij het gebruik van de OV-pas zijn de ‘Algemene Voorwaarden OV-pas’ van toepassing.

Als je gebruik maakt van leeftijdskorting in bus, tram of metro of van een Kortings- of vrij-reizen product (zoals een abonnement) dan zijn ook de desbetreffende productvoorwaarden van toepassing.

Persoonsgegevens

Zodra gegevens direct of indirect naar een persoon te herleiden zijn, worden deze Persoonsgegevens genoemd. Voorbeelden van persoonsgegevens zijn je naam, (e-mail)adres en geboortedatum. Ook kunnen je reisgegevens of gebruikersnaam als persoonsgegevens worden aangemerkt.

Het Verwerken van je Persoonsgegevens is nodig bij het in-en uitchecken met je Betaalpas. Je kunt hierdoor reizen en afrekenen in het openbaar vervoer van HTM en Translink kunnen je ook service verlenen. Wil je niet dat HTM en Translink over de benodigde Persoonsgegevens beschikken? Dan kun je niet reizen en betalen met je Betaalpas en moet je gebruik maken van een ander regulier Vervoerbewijs.

Bij de inrichting van de processen is uitgegaan van privacy by design. Dit betekent dat Translink en de Vervoerders de systemen zo hebben ontworpen en ingericht om de privacy van jou als reiziger zo goed mogelijk te beschermen.

Pseudonimisering en heridentificatie

Direct nadat je hebt ingecheckt wordt het unieke identificatienummer (PAN  ) van je Pas Gepseudonimiseerd. Iedere Pas krijgt hierbij een eigen uniek nummer. Dit unieke nummer wordt gebruikt voor de verschillende doeleinden zoals aanschaffen OV-pas, reizen, betalen, service, inspectie en overzichtsrapporten.

Translink heeft een centraal administratiesysteem waar Translink voor Vervoerders o.a. Vervoerbewijzen registreert, de prijs voor een rit berekent en het totale bedrag waarvoor je die dag hebt gereisd bijhoudt. Dit systeem kent iedere Vervoerder eigen unieke identificatienummers voor jouw Pas toe. Hierdoor hebben Vervoerders geen inzicht in de door een reiziger gemaakte reizen bij andere Vervoerders.

Gepseudonimiseerde gegevens zijn zonder aanvullende informatie niet te herleiden naar je Pasgegevens. Dit Pseudonimiseren is een maatregel om de risico’s voor jou als reiziger te verminderen bij het Verwerken van jouw Persoonsgegevens. Door Gepseudonimiseerde gegevens te combineren met andere gegevens is een organisatie wellicht in staat is om te achterhalen welke Pas hoort bij het pseudoniem. Hiermee kan het dan mogelijk zijn de reishistorie van deze Pas in te zien. De Vervoerders en Translink hebben met elkaar afspraken gemaakt om dit risico op heridentificatie te minimaliseren.

Begrippen

Voor het reizen met je Betaalpas gebruiken we mogelijk begrippen die je (nog) niet kent. Voor het gemak hebben wij deze begrippen en de betekenis hiervan onder elkaar gezet.

App: een door een Vervoerder individueel of Vervoerders en Translink gezamenlijk (onder de naam OVpay) ontwikkelde en aangeboden mobiele applicatie waarmee de reiziger met een Pas diens online-account kan aanmaken, raadplegen, de Pas hieraan kan koppelen en zo onder andere eenvoudig de reistransacties en betalingen kan inzien en serviceverzoeken kan indienen. Op het gebruik van een App zijn de gebruiksvoorwaarden van de betreffende App van toepassing.

AVR-NS: de vervoervoorwaarden van NS (de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van reizigers en handbagage van de Nederlandse Spoorwegen).

AV-S: de algemene voorwaarden stads- en streekvervoer (de algemene voorwaarden voor het vervoer van reizigers per openbaar stads- en streekvervoer (per bus, tram, lightrail, metro) en regionaal treinvervoer van de volgende vervoerders: Arriva, Connexion, EBS, GVB, HTM, Keolis, Qbuzz en HTM).

Bank: een financiële onderneming die betaaldiensten aanbiedt en waar de bankrekening wordt aangehouden waaraan de Betaalpas van de reiziger is gekoppeld die gebruikt wordt in het openbaar vervoer. Hieronder verstaan wij ook een creditcardmaatschappij of andere gereguleerde financiële onderneming die als financiële onderneming betaaldiensten aanbiedt en die de Betaalpas heeft uitgegeven.

Betaaldienstverlener: een partij die je in staat stelt om op rekening te reizen met de OV-pas. Reizen op rekening wil zeggen dat je achteraf kan betalen voor de reizen die je in het openbaar vervoer maakt met de OV-pas, bijvoorbeeld door middel van een automatische incasso of een periodieke overboeking.

Betaalpas: een door een financiële onderneming uitgegeven contactloze pas waarmee je gebruik kunt maken van en kunt betalen voor het openbaar vervoer door in en uit te checken bij de daarvoor bestemde kaartlezer op het station, bij de halte of in het voertuig. Hieronder verstaan wij ook een door een creditcardmaatschappij uitgegeven creditcard waarmee je als reiziger gebruik maakt van en betaalt voor het openbaar vervoer.

Betalingskenmerk: dit is een code bestaande uit een combinatie van in totaal veertien letters en cijfers, die uniek is voor iedere betaling. Deze code is gekoppeld aan het bedrag dat wordt afgeschreven van jouw bankrekening bij betaling met een Betaalpas.

Gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijke: Wanneer twee of meer Verwerkingsverantwoordelijken gezamenlijk de doeleinden en middelen van de Verwerking bepalen, zijn zij de Gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zoals bedoeld in de AVG.

Kortingsprofiel: het profiel dat Translink en de vervoerder waarmee je reist kunnen uitlezen om te inspecteren en controleren of je recht hebt op korting. In het Kortingsprofiel geef je jouw naam of geboortedatum en eventueel een pasfoto op.

OV-pas: een door Translink uitgegeven contactloze pas waarmee je gebruik kunt maken van en kunt betalen voor het openbaar vervoer door in en uit te checken bij de daarvoor bestemde kaartlezer op het station, bij de halte of in het voertuig.

Pas: de Betaalpas of OV-pas

Persoonsgebonden OV-pas: een OV-pas die alleen door een bepaald persoon mag worden gebruikt. Een OV-pas wordt persoonsgebonden als er een Persoonsgebonden Product aan die OV-pas is gekoppeld. Die OV-pas mag alleen worden gebruikt door de persoon op wiens naam het Persoonsgebonden Product staat. De controle hiervan vindt plaats aan de hand van het Profiel dat toegankelijk is voor de Vervoerders bij wie dat Persoonsgebonden Product geldig is.

Persoonsgebonden product: het product is persoonsgebonden als de specifieke voorwaarden van dat product dat bepalen. Persoonsgebonden wil zeggen dat alleen de persoon op wiens naam dat product staat er mee mag reizen en met de OV-pas die daaraan is gekoppeld.

Persoonsgegevens: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon zoals bedoeld in de AVG.

Pseudonimisering: het Verwerken van Persoonsgegevens op zodanige wijze dat de Persoonsgegevens niet meer aan een reiziger kunnen worden gekoppeld zonder dat er aanvullende gegevens worden gebruikt, mits deze aanvullende gegevens apart worden bewaard en er technische en organisatorische maatregelen zijn genomen om ervoor te zorgen dat de Persoonsgegevens niet aan een geïdentificeerde of identificeerbare reiziger worden gekoppeld zoals bedoeld in de AVG.

Reisdag: de periode die begint om 00.00 uur en eindigt de volgende dag om 03.05 uur.

Technische pasgegevens: deze technische gegevens bestaan uit de nummers van de Pas, te weten de PAN, het PAN-volgnummer en de geldigheidsdatum van de pas. De PAN is een uniek pasidentificatienummer. Het PAN-volgnummer staat in de chip van de Pas en is niet zichtbaar.

Translink: de organisatie die o.a. Vervoerbewijzen registreert, ritprijzen berekent, betalingen int en verrekent in opdracht van Vervoerders en service verleent aan reizigers. Trans Link Systems B.V. is statutair gevestigd en kantoorhoudende te Amersfoort.

Vervoerbewijs: een bewijs dat toegang geeft tot en voorziet in betaling voor het gebruik van het vervoer van de Vervoerder door elektronische registratie van de reis of een deel daarvan bij Translink.

Vervoerder(s): de Nederlandse bedrijven in het openbaar vervoer vermeld op de website OVpay.nl.

Verwerken: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot Persoonsgegevens of een geheel van Persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde processen zoals bedoeld in de AVG.

Verwerker: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat ten behoeve van de Verwerkingsverantwoordelijke Persoonsgegevens Verwerkt zoals bedoeld in de AVG.

Verwerkingsverantwoordelijke: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat, alleen of samen met anderen, het doel van en de middelen voor de Verwerking van Persoonsgegevens vaststelt zoals bedoeld in de AVG.

2.1. Hoe werkt reizen en betalen met de Betaalpas?

A. Aanschaffen OV-pas (saldo)

Je kunt een fysieke OV-pas aanschaffen via de OVpay app   en www.ovpay.nl (per augustus 2025). Als jij een OV-pas bestelt, krijgt deze een uniek nummer in het centrale administratiesysteem van Translink. Dit is nodig om het saldo op de kaart bij te houden en gemaakte reizen te verrekenen met het saldo op de OV-pas. Het saldo verandert als iemand reist met de OV-pas en als er op de rekening geld wordt gestort of ervan af wordt gehaald.

Voor de fysieke OV-pas heeft Translink een naam en bezorgadres nodig, zodat Translink deze kan opsturen. Deze Persoonsgegevens voor het bezorgen worden 30 dagen bewaard. Dit zodat Translink een nieuwe OV-pas kan produceren en aan jou toesturen als er iets mis mocht gaan in het productie- en verzendproces.

In het najaar 2025 kun je naar verwachting ook een fysieke OV-pas aanschaffen (en saldo opladen) bij een aantal landelijk opererende retailers. Dit kan dan zowel met contant geld als met een Betaalpas. Translink verwerkt bij de aanschaf op deze wijze geen Persoonsgegevens. Translink komt ook niet te weten wie de OV-pas heeft aangeschaft. Translink weet dus wel welke reizen er zijn gemaakt met zo’n OV-pas, maar niet wie de persoon is of personen zijn die deze reizen hebben gemaakt.

Opladen, beheren en terugstorten van saldo op de OV-pas

Via de OVpay app en www.ovpay.nl (per augustus 2025) kan je tot maximaal €150 saldo laden op de OV-pas. Je kunt zo ook zien wat je saldo is. Als je de OV-pas bent verloren of als deze gestolen of defect is, dan dien je dit te melden via de OVpay app of OVpay klantenservice. Daarvoor heeft Translink de gegevens van de OV-pas nodig, namelijk het pasnummer en de verificatiecode. Deze staan op jouw OV-pas, de één op de voorkant en de ander op de achterkant. De OV-pas wordt dan geblokkeerd en is niet langer te gebruiken om te reizen.

Een verlopen OV-pas wordt door Translink geblokkeerd en is niet meer geschikt om mee te reizen. Als je een nieuwe OV-pas aanvraagt, wordt het saldo gekoppeld aan de nieuwe OV-pas.

In het najaar 2025 kun je naar verwachting ook automatisch saldo bijladen instellen. Als na het reizen je saldo op de OV-pas onder een door jou in te stellen bedrag komt dan wordt dit bedrag automatisch aangevuld met een vooraf bepaald bedrag. Dat bedrag wordt dan afgeschreven van een door jou opgegeven bankrekening.

Reizen op rekening met de OV-pas

Reizen op rekening is het achteraf betalen voor reizen die je maakt met de OV-pas. Je sluit hiervoor een aparte overeenkomst met een Betaaldienstverlener. In deze overeenkomst staan de betaalvoorwaarden, zoals binnen welke termijn je moet betalen en op welke betaalwijze (bijvoorbeeld een automatische incasso of periodieke overboeking).

De Betaaldienstverlener betaalt de kosten voor elke door jou gemaakte reis op rekening maakt aan de Vervoerder. De Betaaldienstverlener rekent dit achteraf met jou af. Het bedrag dat de Betaaldienstverlener bij jou in rekening brengt, kan afwijken van de ritprijs die door een Vervoerder voor eenzelfde reis wordt gerekend bij reizen op saldo.

Het niet voldoen aan de (betaal-)voorwaarden van de Betaaldienstverlener kan er toe leiden dat het met de OV-pas reizen op rekening (tijdelijk) wordt geblokkeerd.

Wel of geen Persoonsgebonden OV-pas

Bij de fysieke OV-pas heb je de keuze om de pas wel of niet persoonsgebonden te maken. Je maakt een OV-pas persoonsgeboden door aan de OV-pas één of meer Persoonsgebonden producten te koppelen, zoals bijvoorbeeld leeftijdskorting in bus, tram en metro of een een vrij-reizen product (zoals een abonnement). Voor meer informatie over het koppelen zie onder E. Service.

Een niet persoonsgebonden fysieke OV-pas kan door iedereen die de kaart in zijn bezit heeft, worden gebruikt om mee te reizen.

Bij het bestellen kan je een kenmerk op de fysieke OV-pas laten drukken. Dit kenmerk kan jouw naam zijn, maar ook iets anders zoals ‘familiepas’ of ‘pas 2’. Hiermee maak je de kaart herkenbaar voor jezelf. Hiermee maak je de kaart echter niet persoonsgebonden. Iemand anders mag dus ook gewoon met deze kaart reizen.

 

B. Reizen

Eerste keer reizen met je Betaalpas

De eerste keer dat je incheckt met je Betaalpas vindt een automatische controle plaats om vast te stellen of aan deze Betaalpas een openbaar vervoerreisfunctie in Nederland is verbonden. Dit gebeurt ook wanneer je gedurende een periode van 90 dagen niet hebt gereisd met de betreffende Betaalpas en vervolgens opnieuw incheckt.

Translink controleert ook bij de Bank van je Betaalpas of deze is geblokkeerd. Als dat zo is, dan wordt de reisfunctie in het openbaar vervoer van je Betaalpas geblokkeerd en kun je hiermee niet reizen. Dit is een beslissing van de Bank. De Vervoerders en Translink kunnen hier niets aan veranderen.

Reizen met je Betaalpas en OV-pas

Bij het inchecken met je Pas leest de kaartlezer de Technische gegevens uit. Wij controleren hierbij of er met deze Pas kan worden gereisd en koppelen dit via de kaartlezer terug aan je. Dit aanbieden van je Pas aan een kaartlezer is een “tap”.

Als je kunt reizen met de Pas dan worden bij het in- en uitchecken vanuit de kaartlezers van de Vervoerder waarmee je reist Persoonsgegevens verstuurd naar Translink. Dat zijn naast de Technische gegevens ook de datum, de tijd en halte of station waar je bent in- of uitgecheckt. Translink legt alle check-ins en check-outs vast en zorgt voor de ritreconstructie en het bepalen van de ritprijs. Je reis wordt samengesteld en de ritprijs berekend met deze gegevens en - als van toepassing - met aanvullende gegevens van Persoonsgebonden producten en Kortingsprofielen.

Om het Kortingsprofiel ‘leeftijdskorting in bus, tram en metro’ te kunnen gebruiken, geef je jouw naam, geboortedatum en een pasfoto op. Dit kan in de OVpay app, OVpay website (per augustus 2025) of de App van een bus, tram en/ of metro vervoerder. Wil je niet dat de Vervoersbedrijven   en Translink over deze benodigde Persoonsgegevens beschikken, dan kun je geen gebruik maken van leeftijdskorting in bus, tram en metro.

Controle op geldigheid Betaalpas

Iedere keer dat je incheckt met je OV-pas vindt een automatische controle plaats om vast te stellen of op je OV-pas voldoende saldo staat om te kunnen reizen met het openbaar vervoer. Het minimum vereiste saldo dat nodig is om te kunnen reizen kan verschillen per Vervoerder en wordt bepaald door de Vervoerder.

Daarnaast vindt iedere keer dat je met je Betaalpas of OV-pas incheckt, een automatische controle plaats op de signaleringslijsten bij Translink of de Pas niet is geblokkeerd. Deze lijsten worden beheerd bij Translink en gedistribueerd naar Vervoerders. Een Pas wordt door Translink aan deze lijst toegevoegd als

blijkt dat je in het openbaar vervoer gebruikte Pas op een signaleringslijst staat van de Bank (de Betaalpas) of Translink (de OV-pas), bijvoorbeeld omdat deze als gestolen of vermist staat geregistreerd;

een afrekening van de Pas voor het gebruik van het openbaar vervoer niet heeft plaats gevonden, bijvoorbeeld omdat je bij de afrekening over onvoldoende saldo beschikte;

blijkt dat je gebruik maakt van een Persoonsgebonden product of Kortingsprofiel en je niet voldoet aan de daarop van toepassing zijnde voorwaarden.

 

C. Betalen

Betalen met je Betaalpas

Bij het met de Betaalpas in- en uitchecken berekent Translink de ritprijs van de reizen die je maakt. Translink handelt samen met de betaalinstelling EMS  en jouw Bank de betaling af voor de door jou gemaakte reizen. In de nacht na de Reisdag waarop je hebt gereisd, wordt het verschuldigde bedrag voor alle reizen die je op één Reisdag maakt in één keer aangeboden via EMS aan jouw Bank. Translink verstrekt voor de afhandeling van de betaling de Technische gegevens en het Betalingskenmerk aan EMS en jouw Bank.

Tijdens de Reisdag rekent Translink al je gemaakte reizen echter al af als het bedrag aan verschuldigde ritprijzen een door Vervoerders te bepalen bedrag overschrijdt. De verschuldigde ritprijzen worden dan direct afgeschreven van jouw bankrekening. Na succesvolle betaling worden de ritten die je als reiziger daarna nog maakt in rekening gebracht aan het einde van de Reisdag, tenzij tussentijds weer het drempelbedrag wordt bereikt.

Bij een succesvolle betaling kun je op je (digitale) rekeningafschrift terugzien welk bedrag is afgeschreven en ontvang je een Betalingskenmerk voor elke dag dat je reist. Dit kenmerk wordt uniek aangemaakt per dagelijkse betaling en wordt voorafgegaan door de letters “NLOV”. Het rekeningafschrift kun je vinden door in te loggen op je beveiligde bankomgeving.

Omdat je met Betalingskenmerk en bedrag bepaalde services kunt gebruiken, betekent dit ook dat als je deze met een andere persoon of organisatie deelt, zij inzicht kunnen krijgen in de reizen die je hebt gemaakt.

Betalen met je OV-pas

Bij het met de OV-pas in- en uitchecken berekent Translink de ritprijs van de reizen die je maakt. Translink handelt ook de betaling af voor de door jou gemaakte reizen. Na het uitchecken worden de kosten van de gemaakte rit direct afgeschreven van het aan jouw OV-pas gekoppelde saldo. Bij een succesvolle betaling kun je in de OVpay app en op www.ovpay.nl direct terugzien welk bedrag is afgeschreven.

Een niet gelukte betaling

Als de betaling niet lukt met je Pas, bijvoorbeeld omdat het saldo te laag is, dan blokkeren wij de OV-pas dan wel de reisfunctie die is verbonden aan de Betaalpas. Je kunt dan niet meer reizen met je Pas, totdat het openstaande bedrag is voldaan.

Openstaand bedrag betalen voor de Betaalpas

Binnen een periode van 62 kalenderdagen worden herhaald betaalverzoeken gedaan om het verschuldigde bedrag van je bankrekening af te schrijven. Als de betaling succesvol is, wordt de blokkade opgeheven. Zowel in deze periode als erna kun je als reiziger ook zelf het openstaand bedrag betalen.

Dit doe je door je Betaalpas bij een kaartlezer aan te bieden. Via Translink wordt dan een betaalverzoek gedaan aan jouw Bank;

Je kan in de OVpay app het openstaand bedrag voldoen. Er wordt dan via EMS een betaalverzoek gedaan aan jouw Bank;

Je kan in de HTM app het openstaand bedrag voldoen. Er wordt dan via EMS   een betaalverzoek gedaan aan jouw Bank.

Voor alle manieren geldt dat als de betaling lukt, je ongeveer 15 minuten later weer kan reizen met je Betaalpas.

Openstaand bedrag betalen voor de OV-pas

Je kunt de blokkade van je OV-pas opheffen door het openstaande bedrag te betalen in de OVpay app. Er wordt dan via EMS een betaalverzoek gedaan aan jouw Bank. Als de betaling lukt, dan kun je ongeveer 15 minuten later weer reizen met je OV-pas. Let op dat je dan ook het minimum vereiste saldo op je OV-pas hebt staan dat nodig is om te kunnen reizen bij de desbetreffende Vervoerder.

Blokkering reisfunctie

De blokkering van de reisfunctie van een Pas kun je checken door je Pas aan te bieden bij een kaartlezer van een Vervoerder en te letten op de melding op het display of door contact op te nemen met de OVpay klantenservice. Je kunt, zolang de reisfunctie van de Pas geblokkeerd is, natuurlijk altijd een ander Vervoerbewijs gebruiken om te reizen met het openbaar vervoer.

 

D. Overzichtsrapporten

Alle Vervoerders krijgen elk dagelijks overzichtsrapporten van Translink om de juistheid van hun eigen transacties en betalingen te kunnen controleren, mogelijke fouten op te sporen en te corrigeren en om de integriteit van het openbaarvervoersysteem te waarborgen. Dit betreft rapportages over transacties (zoals check-in, check-uit of mislukte taps), reizen (check-in combineren met een check-uit) en betalingen binnen het domein van de betreffende Vervoerder. Translink zorgt ook dat iedere Vervoerder dagelijks alle betalingen voor de gemaakte reizen met je Pas ontvangt.

E. Service

We begrijpen goed dat je vragen kunt hebben over bijvoorbeeld een reis, in rekening gebrachte kosten of een gemiste in- of uitcheck. Of wellicht wil je inzicht in je gemaakte reizen van de afgelopen periode(s). Dit kan door (delen van) je reizen in te zien en op te vragen:

In de HTM App of via de HTM klantenservice; of.

Via de OVpay website, OVpay App en OVpay klantenservice.

Om je te kunnen helpen, heb je voor de Betaalpas het Betalingskenmerk in combinatie met het bijbehorende bedrag van je rekeningafschrijving nodig. Wij kennen namelijk jouw pasnummer niet en wij kunnen ook niet zoeken op je IBAN. Voor de OV-pas heb je het pasnummer en verificatiecode nodig. Deze staan op de OV-pas.

App en website

Binnen zowel de HTM App als de OVpay App heb je de mogelijkheid om één of meerdere Passen te koppelen. Je maakt hiervoor eerst een account aan met jouw emailadres en een eigen wachtwoord in de App.

Het koppelen kan op verschillende manieren.

1. In de HTM app of OVpay app kan dit bij de Betaalpas met een Betalingskenmerk en bijbehorend bedrag Dit kan alleen binnen 31 dagen nadat je hebt gereisd en een betaling hebt gedaan. De OV-pas kan je koppelen met pasnummer en verificatiecode.

2. Een andere manier om je Betaalpas te koppelen in de OVpay app is door de PAN en vervaldatum van jouw Pas in te voeren in het account en daarna met die pas te gaan reizen.

3. In de OVpay app kun je jouw Betaalpas eveneens koppelen door IBAN en pasvolgnummer van jouw Betaalpas in het online account in te voeren en door daarna binnen 60 dagen met die Betaalpas te gaan reizen. De OV-pas kan je niet op deze manier koppelen.

Via jouw online account kun je onder andere zien je in- en uitchecks, de ritprijs voor gemaakte ritten en betalingen, de betaalstatus en een eventuele blokkade van je Pas. In de OVpay app kun je ook een gemiste in- of uitcheck corrigeren en een eventuele openstaande vordering voldoen.

In de OVpay App kun je o.a. alle reishistorie van je gemaakte ritten met je Passen in het gehele openbaar vervoer van de laatste 18 maanden inzien. In de accountomgeving van een Vervoerder (web of App) kun je alleen de bij die Vervoerder gemaakte ritten met je Passen inzien, ook van de laatste 18 maanden.

In de OVpay app en in de HTM App kun je ook een leeftijdsprofiel aanmaken waarbij je gebruik kunt maken van leeftijdskorting in bus, tram en metro als je voor deze korting in aanmerking komt.

Je kunt in de HTM App en OVpay app ook instellen dat je notificaties ontvangt bij in- en uitchecken en in de OVpay app is daarnaast ook een notificatie bij een openstaand bedrag mogelijk. Op www.ovpay.nl kun je voor de Betaalpas met een Betalingskenmerk en bijbehorend bedrag alleen de door jou gemaakte ritten inzien die horen bij die specifieke betaling.

Via de OVpay app kan je saldo inzien en laden op de OV-pas. Als je de OV-pas bent verloren of als deze gestolen of defect is, dan kan je dit melden via de OVpay app.

Klantenservice

Vragen over het reizen met een Pas kun je stellen aan de klantenservice van HTM of de OVpay klantenservice. De medewerkers van de klantenservice hebben geen inzage in jouw Pas(rekening)gegevens. Een medewerker zal altijd expliciet vragen om jouw gegevens als dit voor de beantwoording van je vragen noodzakelijk is.

 

Cross service

De Vervoerders en Translink hebben onderlinge afspraken gemaakt zodat iedere Vervoerder je ook van dienst kan zijn met vragen over een reis bij andere Vervoerders. Er is afgesproken dat je voor vragen over alle reizen en transacties die je hebt gemaakt in de laatste 62 dagen bij de Klantenservice (telefonisch of bij een servicebalie) van iedere Vervoerder terecht kunt.

 

Voor vragen over een gemiste check-in of check-uit kun je terecht bij de OVpay klantenservice.

 

Onze servicemedewerkers krijgen alleen inzicht in de gegevens die noodzakelijk zijn om jouw vragen te beantwoorden.

 

F. Inspectie

Iedereen die gebruik maakt van het openbaar vervoer dient over een geldig Vervoerbewijs te beschikken. Als je met je Pas incheckt, dan is je Vervoerbewijs op dat moment gekoppeld aan die Pas via een digitale registratie bij Translink. Buitengewoon opsporingsambtenaren (“BOA”) controleren in de vervoersmiddelen en op haltes en stations reizigers regelmatig op het hebben van een geldig Vervoerbewijs. Dit omvat ook het controleren op de geldigheid van je Persoonsgebonden product en Kortingsprofiel. Als een BOA je Vervoerbewijs controleert, dien je je Pas tegen de kaartlezer van de BOA aan te houden.

Om als BOA ook coulance en/ of service te kunnen verlenen aan jou, vraagt de BOA daarvoor apart je goedkeuring. De BOA kan dan op diens apparaat de laatste 10 handelingen van het gebruik van jouw Pas in het openbaar vervoer inzien (tot maximaal 62 dagen terug). Deze gegevens worden maximaal vijf minuten op het apparaat getoond of verdwijnen op het moment dat er een andere Pas tegen de kaartlezer wordt gehouden.

Als je gebruikmaakt van een Persoonsgebonden product of Kortingsprofiel, dan is dit bij inspectie zichtbaar voor de BOA. Dit product of profiel is alleen zichtbaar als deze van toepassing is op de rit die je dan maakt. In alle andere gevallen ziet de BOA deze gegevens niet.

Als je een Persoonsgebonden product of Kortingsprofiel gebruikt bij het reizen waar jij geen recht op hebt, dan kan de BOA deze blokkeren. Je kan hier dan geen gebruik meer van maken. In de OVpay app, via de OVpay klantenservice of de klantenservice van de vervoerder waarmee je hebt gereisd, kun je jouw gegevens (laten) corrigeren. Hierna kan je weer gebruik maken van het product of -profiel.

Een BOA kan namens Translink een OV-pas innemen en/of blokkeren als deze als verloren of gestolen gemeld staat; als je probeert te reizen met een OV-pas waarvan de geldigheidsdatum is verlopen; de Algemene Voorwaarden; OV-pas en/of er een vermoeden van fraude of misbruik met de OV-pas bestaat en/of met de aan de OV-pas gekoppelde producten.

Grondslag van de verwerking

Als je in- en uitcheckt met de Betaalpas is de grondslag voor de Verwerking van Persoonsgegevens het uitvoeren van een overeenkomst. Dit betreft de vervoersovereenkomst waarop de (AV-S) (AVR-NS) van toepassing zijn en de ‘OVpay Voorwaarden in-/uitchecken met je Betaalpas en Creditcard’.

Voor het verlenen van cross service is de grondslag gerechtvaardigde belangen van de Vervoerders en Translink. Vervoerders en Translink willen graag dat jouw vragen zo goed en efficiënt mogelijk worden beantwoord via één loket in plaats van meerdere loketten. Het is zowel in het belang van jou als reiziger als van de Vervoerders en Translink dat we je vragen over reizen bij meerdere Vervoerders goed en efficiënt kunnen afhandelen.

Voor het in de HTM app en/of OVpay app instellen van notificaties is de grondslag jouw toestemming.

Voor het beheren door Translink van signaleringslijsten en het distribueren van deze naar de Vervoerders is de grondslag gerechtvaardigd belang.

Wie zijn de verwerkingsverantwoordelijken? Welke Persoonsgegevens gebruiken wij?

Je Persoonsgegevens worden Verwerkt door: HTM en Translink. HTM, de overige Vervoerders en Translink zijn gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijken voor de verwerking van Persoonsgegevens ten aanzien van het reizen met je Betaalpas. De onderlinge afspraken zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen de Vervoerders en Translink. De gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijkheid betreft de volgende processen en bijbehorende Persoonsgegevens.

Proces: Tappen

Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst

Doeleinde: Statuscontrole Betaalpas en validatie van de tap

Bewaartermijnen: Maximaal 24 uur

Persoonsgegevens: Technische gegevens (PAN, PAN volgnummer en geldigheidsdatum); tapgegevens

Proces: Verwerking taps (transactieverwerking)

Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst

Doeleinde: - Verwerking van taps;

- Kwalificeren van taps: tap-in/ tap-uit/ tap driven debt recovery;

- Samenstellen van ritten o.b.v. check-in/ check-uit (reistransactiegegevens); vaststellen van ritprijs; gereed maken van reistransactiegegevens/tap driven debt recovery voor betaling;

- Opknippen van ritten en creëren van synthetische deelritten per OV-bedrijf zodat de deelritten aan het juiste OV-bedrijf toegekend kunnen worden en de ritprijs bepaald kan worden.

Bewaartermijnen: 18 maanden

Persoonsgegevens: Technische gegevens (PAN, PAN volgnummer en geldigheidsdatum); pseudonimisatie-tokens; reistransactiegegevens

 

Proces: Centrale reizigersondersteuning (selfservice) – zonder of met serviceaccount

Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst

Doeleinde: - Inzichtelijk maken reistransacties, betaaltransacties en openstaande schuld via OVpay website en OV Pay App;

- Faciliteren van proces gemiste check-uit via website, OV Pay App of OVpay klantenservice

- Creëren leeftijdsprofiel om korting te krijgen bij stad- en streekvervoer bij het reizen met Betaalpas;

- Aanschaffen persoonsgebonden (kortings-) product en toepassen bij het reizen met Betaalpas.

Bewaartermijnen: Tot service is verleend; op website en in OV Pay app blijven geen gegevens achter

Tot het moment waarop de gegevens niet langer noodzakelijk zijn voor een kortingsproduct of -profiel.

Persoonsgegevens: Betalingskenmerk; Betaaltransactiegegevens; openstaande schuld; reistransactiegegevens

Pseudonimisatie-tokens; naam of naam, geboortedatum en/of pasfoto



Proces: Decentrale reizigersondersteuning (self service) - met serviceaccount bij OV-bedrijf

Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst

Doeleinde: Voor betrokkenen via website/ app van OV-bedrijf inzichtelijk maken van:

i) reistransacties en betaaltransacties bij het desbetreffende OV-bedrijf (transacties in de af gelopen 18 maanden);

ii) openstaande schuld en de onderliggende transacties (eventueel) bij andere OV-bedrijven

Bewaartermijnen: Tot service is verleend, op website/ in app blijven geen gegevens achter

Persoonsgegevens: Betalingskenmerk; Betaaltransactiegegevens; openstaande schuld; reistransactiegegevens

 

Proces: Decentrale reizigersondersteuning service via klantenservice - cross service

Wettelijke grondslag: Gerechtvaardigde belangen Vervoerders en Translink

Doeleinde: Betrokkenen via klantenservice (balie of telefoon) van OV-bedrijf informeren over:

- Openstaande schuld;

- Reis- en betaaltransacties bij andere OV-bedrijven (cross service) afgelopen 62 dagen

Bewaartermijnen: Tot service is verleend, klantenservice OV-bedrijf heeft alleen view op transactiegegevens

Persoonsgegevens: Betalingskenmerk; Betaaltransactiegegevens; openstaande schuld; reistransactiegegevens

 

Proces: Inspectie/controle geldig vervoersbewijs

Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst

Doeleinde: - op basis van check-in/check-uit controleren of een reiziger een geldig vervoersbewijs heeft tijdens gebruik openbaar vervoer; en indien van toepassing controleren op de geldigheid van het toe te passen Kortingsprofiel en/of het Persoonsgebonden product;

- in het openbaar vervoer met dezelfde pas om vervolgactie door OV-bedrijf te kunnen bepalen.

Bewaartermijnen: Gegevens worden automatisch verwijderd zodra (i) op het inspectieapparaat het antwoord is ontvangen dat de Pas wel/niet is in-/uitgetapt en er 5 minuten verstreken zijn of (ii) een volgende Pas ter inspectie wordt aangeboden of (iii) de inspectie (app) wordt afgesloten.

Persoonsgegevens: Technische gegevens (PAN, PAN volgnummer en geldigheidsdatum); pseudonimisatie-tokens; reistransactiegegevens, productgegevens: naam of naam, geboortedatum en/of pasfoto

 

Proces: Mobiele service aan reiziger

Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst; Gerechtvaardigde belangen van Vervoerders en Translink

Doeleinde: Controleur kan n.a.v. vragen op verzoek van een reiziger de Betaalpas scannen om informatie te geven over de laatste tien reistransacties in het openbaar vervoer met dezelfde pas

Bewaartermijnen: Gegevens worden automatisch verwijderd zodra op het inspectie apparaat het antwoord is ontvangen dat de Betaalpas wel/niet is in-/uitgetapt en er 5 minuten verstreken zijn of een volgende Betaalpas ter inspectie wordt aangeboden of wanneer de inspectie (app) wordt afgesloten.

Persoonsgegevens: Technische Betaalpas gegevens (PAN, PAN volgnummer en geldigheidsdatum); pseudonimisatie-tokens; reistransactiegegevens

 

Proces: Samenstelling en verstrekking van rapportages over de reistransactieverwerking

Wettelijke grondslag: Gerechtvaardigde belang Translink; Gerechtvaardigde belangen Vervoerders en wettelijke verplichting Vervoerders

Doeleinde: Integriteit van het OV-systeem bewaken (bijv. validatie van transacties); de administratie van vervoersovereenkomsten, het rond rekenen van transacties alsmede financiële administratie en verantwoording mogelijk maken

Bewaartermijnen: 18 maanden (gerechtvaardigde belang); 7 jaar (wettelijke verplichting)

Persoonsgegevens: Reistransactiegegevens (zoals check-in/ check-uit; datum/tijd; plaats; vervoermiddel; ritten en prijzen per rit); pseudonimisatie-tokens;

 

2.4. Met wie delen wij je gegevens?

Zowel de Vervoerders als Translink maken gebruik van diensten van Verwerkers, waarbij eenieder altijd schriftelijke afspraken maakt met externe partijen (zoals IT-leveranciers) die in opdracht van ons Persoonsgegevens Verwerken. Dit doet eenieder door middel van het sluiten van een zogeheten “verwerkersovereenkomst”, waarin onder meer afspraken worden vastgelegd over de beveiliging en het gebruik van de Persoonsgegevens.

Translink maakt gebruik van de diensten van EMS voor de afhandeling van de betaling met jouw Bank. Hierbij verstrekt Translink de Technische gegevens en het Betalingskenmerk. EMS Verwerkt deze gegevens in de hoedanigheid van Verwerkingsverantwoordelijke.

Translink maakt gebruik van de diensten van iProov  voor het maken van de pasfoto in de OVpay app. Deze pasfoto is nodig voor het aanvragen van het Kortingsprofiel ten behoeve van leeftijdskorting in bus, tram en metro. iProov Verwerkt deze gegevens in de hoedanigheid van Verwerker.

Translink maakt gebruik van de diensten van Thales  voor het uitgeven en produceren van de fysieke OV-pas. Thales Verwerkt deze gegevens in de hoedanigheid van Verwerker. Translink deelt met PostNL jouw naam en bezorgadres zodat zij de door jou bestelde OV-pas kunnen bezorgen. PostNL Verwerkt deze gegevens in de hoedanigheid van Verwerkingsverantwoordelijke.

Vervoerders en Translink zijn daarnaast in sommige gevallen op grond van wet- en regelgeving verplicht om je gegevens aan derden te verstrekken zoals bij een strafvordering van justitie.

Translink en/ of vervoerders kunnen in bepaalde gevallen bij een vermoeden van fraude of misbruik van een Pas en/ of Persoonsgebonden product(en) gegevens aan elkaar en/ of derden verstrekken zoals justitie of de Bank die de Betaalpas heeft uitgegeven.

2.5. Beveiliging van de Persoonsgegevens

De Vervoerders en Translink beveiligen jouw Persoonsgegevens, bijvoorbeeld tegen onbevoegde toegang, verlies en diefstal. Alle partijen hebben beleid om betalen met de Pas in het openbaar vervoer zodanig in te richten dat er standaard een passend beveiligingsniveau van toepassing is.

Voor de beveiliging van de Technische gegevens hanteren de Vervoerders en Translink PCI DSS. Dit is een internationale beveiligingsstandaard met als doel betaalkaartgegevens te beschermen en misbruik van kaartgegevens, en daarmee schade, te voorkomen.

 

Jouw Technische gegevens worden in de kaartlezers van HTM en in het centraal administratiesysteem van Translink uitsluitend Gepseudonimiseerd Verwerkt.

2.6. Geautomatiseerde besluitvorming

In twee gevallen worden er geautomatiseerd beslissingen genomen; bij een nog verschuldigde ritprijs en bij een door een Bank geblokkeerde Betaalpas.

Een nog verschuldigde ritprijs

Als reiziger dien je altijd de verschuldigde ritprijs te voldoen. Als de afhandeling van je betaling niet lukt, dan wordt (de reisfunctie van) de Pas automatisch geblokkeerd. Je kunt dan nog wel uitchecken voor een reis, maar je kunt niet meer inchecken voor een nieuwe reis. Je kunt tegen dit geautomatiseerde besluit, waarbij jouw Pas is geblokkeerd, bezwaar maken. Dit kan via de OVpay klantenservice. Deze beoordeelt waarom je Pas is geblokkeerd en deblokkeert deze als daar aanleiding voor is.

Een door een Bank geblokkeerde Betaalpas

Als een in het openbaar vervoer gebruikte Betaalpas door een Bank als gestolen of vermist is genoteerd, of als er een andere reden is waarom deze kaart door de Bank is geblokkeerd, dan wordt de reisfunctie van de Betaalpas automatisch geblokkeerd. Dit is onderdeel van de algemene voorwaarden voor het gebruik van je Betaalpas zoals je bent overeengekomen met je Bank.

Aan deze blokkade kunnen de Vervoerders en Translink niets veranderen. Voor vragen hierover kun je je richten tot je Bank.

Een door een Bank geblokkeerde OV-pas

Als een OV-pas als gestolen of vermist is genoteerd bij Translink, of als er een andere reden is waarom deze kaart door Translink is geblokkeerd, dan wordt deze automatisch geblokkeerd. Dit kan niet ongedaan worden gemaakt. Ook als je je OV-pas later terugvindt, zul je een nieuwe moeten aanvragen. Dit is onderdeel van de algemene voorwaarden voor het gebruik van je OV-pas

2.7. Contactpunt voor vragen of uitoefening van je rechten met betrekking tot reizen met een Betaalpas

Vragen

Als je vragen hebt over de Verwerking van je Persoonsgegevens met betrekking tot reizen met een Betaalpas, kun je daarvoor terecht bij de contactpunten bij HTM en Translink.

Specifieke vragen kunnen HTM en Translink in principe alleen beantwoorden door gebruik te maken van de kenmerken van je Pas. Als je een account hebt aangemaakt in een App, je Pas aan dit account hebt gekoppeld en je daarbij je gegevens hebt opgegeven, kunnen we je met deze gegevens helpen.

Voor algemene vragen over reizen met een Betaalpas kun je contact opnemen met de klantenservice OVpay via telefoonnummer 0900-1433 of via www.ovpay.nl/contact.

Als je meer informatie wilt over hoe HTM of Translink met je Persoonsgegevens omgaat, kun je contact opnemen met de functionaris voor de gegevensbescherming van een van beide organisaties:

Voor HTM: gegevensbescherming@htm.nl, voor Translink: fg@translink.nl

2.8. Uitoefenen van je rechten

Als je gebruik wilt maken van het uitoefenen van je rechten, dan kun je dat kenbaar maken via het formulier Persoonsgegevens bij HTM rechten van betrokkenen of via de Klantenservice van OV Pay of via de functionaris voor de gegevensbescherming van HTM of van Translink, zie daarvoor de contactgegevens hierboven.

3. Privacy Informatiehuishouding

Waarvoor gebruiken wij je gegevens?

HTM, de andere openbaar vervoersbedrijven en Translink willen ervoor zorgen dat het openbaar vervoer zo efficiënt en effectief mogelijk is. Daarom hebben de openbaar vervoersbedrijven en Translink er belang bij om inzicht te krijgen in reispatronen van reizigers.

Dat inzicht is ook belangrijk voor derde partijen, zoals overheden die (openbaar) vervoer als taak hebben en zich inzetten voor de verbetering van de dienstverlening aan reizigers. Dit inzicht verkrijgen wij door middel van statistisch onderzoek. HTM, de andere openbaar vervoersbedrijven en Translink (tezamen “wij” of “we” of “ons”) hebben samen besloten welke persoonsgegevens mogen worden gebruikt om het inzicht te verkrijgen en op welke wijze de persoonsgegevens mogen worden gebruikt. We noemen dat ook wel de Informatiehuishouding. Deze afspraken zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen de openbaar vervoersbedrijven en Translink.

De openbaar vervoersbedrijven en Translink zijn gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijken voor de verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van de Informatiehuishouding.

Welke persoonsgegevens gebruiken wij?

Wij maken voor het uitvoeren van het statistisch onderzoek naar de reispatronen van reizigers alléén gebruik van zogenaamde transactiegegevens. Als we klantgegevens van je verwerken, zoals je naam of geboortedatum, dan gebruiken we die gegevens dus niet voor statistisch onderzoek. Hierna kun je lezen welke persoonsgegevens we voor statistisch onderzoek verwerken, wanneer je reist met een OV-chipkaart, betaalkaart of ander vervoersbewijs.

Wij maken voor het uitvoeren van het statistisch onderzoek naar de reispatronen van reizigers alléén gebruik van zogenaamde transactiegegevens. Als we klantgegevens van je verwerken, zoals je naam of geboortedatum, dan gebruiken we die gegevens dus niet voor statistisch onderzoek. Hierna kun je lezen welke persoonsgegevens we voor statistisch onderzoek verwerken, wanneer je reist met een OV-chipkaart, betaalkaart of ander vervoersbewijs. Wij mogen transactiegegevens volgens de privacywetgeving gebruiken voor statistisch onderzoek omdat dit noodzakelijk is voor ons gerechtvaardigd belang en het gerechtvaardigd belang van derde partijen, zoals overheden. Het gerechtvaardigd belang is om het openbaar vervoer te optimaliseren en de dienstverlening aan reizigers te verbeteren.

OV-chipkaart

Transactiegegevens ontstaan als je met je OV-chipkaart in- en uitcheckt bij een vervoersbedrijf. Deze gegevens worden gebruikt om je reistransacties af te handelen. De transactiegegevens worden uitgelezen met behulp van de chip-ID in je kaart. Je vindt de transactiegegevens in je transactieoverzicht van je OV-chipkaart (Mijn OV-chipkaart.nl).

Wij slaan de transactiegegevens voor statistisch onderzoek op in een aparte database bij Translink. Voordat we de gegevens daarin opslaan, zorgen we dat de gegevens gepseudonimiseerd zijn. Bij dit pseudonimiseren worden de identificerende kenmerken in de gegevens versleuteld. Hierdoor zijn de gegevens niet zonder aanvullende informatie tot een persoon te herleiden. Nadat de gegevens zijn gepseudonimiseerd, maakt Translink in opdracht van openbaar vervoerders onderzoeksbestanden. Het gaat dan om een set van statistische gegevens. Met die geaggregeerde, statistische onderzoeksbestanden kan Translink of kunnen andere daarin gespecialiseerde bedrijven informatieproducten maken. Deze onderzoeksbestanden en informatieproducten bevatten geen persoonsgegevens.

Betaalkaart

Transactiegegevens ontstaan als je met betaalkaart in- en uitcheckt bij een vervoersbedrijf. Deze gegevens worden gebruikt om je reistransacties af te handelen. Je vindt de transactiegegevens met je betaalpas in de OVpay app. Maak je geen gebruik van de OVpay app, dan kun je transactiegegevens met je betaalkaart inzien op de OVpay website. Je kunt daar het zogenaamde service reference ID invoeren dat voor OV-reizen wordt vermeld op je bankafschrift.

Wij slaan de transactiegegevens voor statistisch onderzoek op in een aparte database bij Translink. De transactiegegevens met een betaalpas zijn niet zonder aanvullende informatie tot een persoon te herleiden. Onder beheer van Translink laten wij onderzoeksbestanden maken. Het gaat dan om een set van statistische gegevens. Met die geaggregeerde, statistische onderzoeksbestanden kan Translink of kunnen andere daarin gespecialiseerde bedrijven informatieproducten maken. Deze onderzoeksbestanden en informatieproducten bevatten geen persoonsgegevens.

Centraal aanspreekpunt

Wij hebben een centraal aanspreekpunt ingericht waar je terecht kunt met al je vragen over verwerking van je gegevens voor de samenstelling van onderzoeksbestanden en informatieproducten. Je kunt contact opnemen via privacy@ov-chipkaart.nl, waar je ook een verzoek kunt indienen om je AVG rechten uit te oefenen.

Indien je niet wilt dat wij je transactiegegevens gebruiken voor statistisch onderzoek naar reispatronen, kun je dit aangeven door mail te sturen naar privacy@ov-chipkaart.nl. Je kunt het formulier aanvragen door een email te sturen naar privacy@ov-chipkaart.nl.

Met wie delen wij gegevens?

HTM, de andere openbaar vervoersbedrijven en Translink maken gebruik van diensten van verwerkers. Met verwerkers maken wij altijd schriftelijke afspraken door middel van het sluiten van een zogeheten verwerkersovereenkomst, waarin wij onder meer afspraken vastleggen over de beveiliging en het gebruik van je persoonsgegevens. Door pseudonimisering is het moeilijker om de gegevens met personen in verband te brengen.

Op basis van de onderzoeksbestanden kunnen Translink of andere gespecialiseerde bedrijven informatieproducten maken. Zo kunnen zij bijvoorbeeld trends zien in reizigersstromen, die kunnen worden gebruikt om te bepalen waar nieuwe openbaar vervoerstrajecten moeten komen. Dit soort informatieproducten kunnen wij doorgeven aan overheidsinstanties en aan derde partijen die een taak hebben op het gebied van (openbaar) vervoer en verbetering van dienstverlening aan reizigers. De informatieproducten bevatten geen persoonsgegevens.

Wij geven je persoonsgegevens voor dit doeleinde niet door aan (rechts)personen buiten de Europese Economische Ruimte.

Hoe lang bewaren wij je gegevens?

Wij bewaren de transactiegegevens en de  gepseudonimiseerde transactiegegevens maximaal 18 maanden na de door jou gemaakte reis.

Zie ook: Data analysis (translink.nl) voor meer achtergrondinformatie

4. Privacy HTM-website en apps

Gegevens over het gebruik van de website (htm.nl) en de apps (HTMapp en HTM Fietsapp)) en de feedback die we krijgen van onze bezoekers helpen ons om onze website en apps verder te ontwikkelen en te verbeteren.

4.1. HTM Website

Klikgedrag

Op onze website worden algemene statistiekgegevens bijgehouden over het gebruik van onze website. Het doel hiervan is om te zien hoeveel bezoekers de HTM-website bekijken, hoeveel tijd zij op de website doorbrengen, welke pagina’s het meest worden bezocht, welke informatie het meest wordt gedownload etc. Op deze manier kunnen wij de inrichting van de website optimaliseren zodat wij onze dienstverlening via de website verder kunnen verbeteren, bijvoorbeeld om onze klanten meer gerichte informatie te geven.

Via internet worden nooit persoonlijke gegevens opgenomen zonder dat daar expliciet opdracht voor is gegeven of mee is ingestemd, bijvoorbeeld bij het aanvragen van informatie.

Gebruik van cookies

Op de website worden bezoekersgegevens bijgehouden om de belangstelling voor de verschillende onderdelen van de site te meten. Hierdoor kan HTM de website aanpassen aan de belangstelling en ervaringen van bezoekers en de toegang tot en gebruik van de website gemakkelijker maken. HTM maakt hiervoor gebruik van tijdelijke cookies; een klein bestandje dat op de harde schijf van jouw computer wordt opgeslagen. De cookies bevatten géén persoonsgegevens. Cookies kunnen worden uitgezet in elke webbrowser (Chrome, Internet Explorer, Safari en/of Firefox). Alle onderdelen van onze website blijven dan nog steeds leesbaar, maar de functionaliteit kan afnemen.

Google Analytics

Wij maken gebruik van de Google Analytics pixel maar de informatie die daardoor gemeten wordt, wordt volledig anoniem gemaakt. Het IP-adres wordt standaard geanonimiseerd en deze informatie wordt niet met derden gedeeld, ook niet met Google zelf. Wij creëren geen profielen op basis van gebruikersgedrag voor marketingdoeleinden en wij houden ook geen gegevens bij over meerdere apparaten. De cookie die geplaatst wordt, vervalt wanneer de sessie wordt beëindigd.

4.2. HTM App(s)

HTM biedt een deel van haar dienstverlening aan door middel van apps. HTM kan voor een goede werking van de app bij installatie toestemming vragen voor toegang en verwerking van bepaalde persoonsgegevens. Het verzamelen en verwerken van deze gegevens via apps valt ook onder dit privacy statement.

 

In de HTM-app wordt geen klikgedrag bijgehouden en/of cookies opgeslagen door HTM.

Positiebepaling

Er is een mogelijkheid om positiebepaling aan te zetten in de HTM app. Hierbij wordt toestemming gegeven

om vanuit de betreffende locatie een reis te plannen. De rechten kunnen door u als gebruiker weer worden aangepast.

 

Notificaties (te vinden in onderdeel Favorieten)

In de HTM App vindt u een onderdeel Favorieten. Hier kunt u aangeven wat u favoriete lijnen zijn en waar u meer over wilt ontvangen. U kunt dit zelf aan- en/of uitzetten.

 

Barcodetickets kopen in de app.

In de app bestaat de mogelijkheid om barcodetickets aan te schaffen en te betalen.

 

HTM maakt voor de verwerking van barcodetickets gebruik van verwerkers. Ter waarborging van de vertrouwelijke behandeling van uw persoonsgegevens is met deze derde(n) een verwerkersovereenkomst aangegaan.

Tapconnect is de leverancier van het mobiele ticketing en Buckaroo is de betaalplatform van HTM en is in die hoedanigheid verwerker van HTM.

 

Na betaling aan Buckaroo ontvangt u in de HTM app onder de rubriek Tickets een overzicht van de tickets die u heeft aangeschaft. Let op indien u de app verwijderd en opnieuw installeert is het ticket niet meer geldig en niet meer zichtbaar.

De 2 urenkaart dient u te activeren. De dagkaart is direct geldig.

 

Grondslag en doelen van de verwerking van gegevens t.b.v. barcodetickets.

Verwerking van de gegevens  door HTM  is noodzakelijk om de overeenkomst voor de

aanschaf en het gebruik van HTM Barcode functie tijdens het reizen met u uit te voeren.

De doelen waarvoor HTM uw gegevens verwerkt ter uitvoering van de overeenkomst zijn:

het verlenen van de overeengekomen diensten;

het bieden van klantenservice bij uw vragen of verzoeken, bijvoorbeeld met betrekking tot

uw aankopen en ritten;

het versturen van informatie met betrekking tot het gebruik van de HTM Barcode functie en

de via deze website aangeboden producten en diensten;

het verbeteren van de dienstverlening, waaronder ook wordt begrepen het opnemen in

geanonimiseerde en geaggregeerde vorm in managementinformatie en rapportages;

het voeren van een financiële administratie, het uitvoeren van audits en

accountantscontroles.

 

4.3. Social media (Facebook & X (voorheen twitter) eveneens bereikbaar via HTM app en HTM website)

Op de website zijn buttons opgenomen om webpagina’s te kunnen promoten (“liken”) of delen (“tweeten”) op sociale netwerken als Facebook en X. Deze buttons werken door middel van stukjes code die van Facebook respectievelijk X zelf afkomstig zijn. Door middel van deze code worden cookies geplaatst. HTM heeft daar geen invloed op. Lees de privacyverklaring van Facebook respectievelijk van X (die regelmatig kunnen wijzigen) om te lezen hoe zij (persoons)gegevens via deze cookies verwerken.

 

4.4. Technische beveiliging

Om persoonsgegevens optimaal te beschermen tegen onbevoegde toegang of onbevoegd gebruik, maakt HTM gebruik van beveiligingstechnologie. De beveiliging voldoet aan de eisen die de AVG aan ons stelt.

 

4.5. Privacybeleid van derden

Op de website staan links naar websites van andere organisaties zoals ov-chipkaart.nl en denhaag.com HTM draagt geen verantwoordelijkheid voor de wijze waarop deze partijen omgaan met persoonsgegevens.

 

4.6. Contact en vragen

Vragen over onze cookie toestemming of het aanpassen van gegevens worden behandeld door onze klantenservice. Wij zorgen ervoor dat de informatie binnen één maand wordt aangepast.

5. Privacy en zelfservice

 

5.1. Mijn HTM-account

Waarvoor gebruikt HTM je persoonsgegevens?

HTM biedt reizigers de mogelijkheid om een MijnHTM account aan te maken. HTM gebruikt de persoonsgegevens om je persoonlijke account te beheren en wijzigingen die je aanbrengt in je account door te voeren in haar systemen zodat je persoonsgegevens altijd juist en compleet zijn. Bovendien verwerkt HTM ook persoonsgegevens om in je account een overzicht van al de door jouw aangeschafte producten inclusief ingangsdatum te tonen.

Naast bovengenoemde verwerkt HTM je persoonsgegevens ook om je de mogelijk te geven je token (OV-pas/betaalpas) te koppelen aan je MijnHTM account. Door een token te koppelen krijg je als reiziger inzicht in je reisgeschiedenis wat bij het desbetreffende token hoort. Let op dit geldt alleen voor de ritten die je bij HTM hebt gemaakt. Om de reisgeschiedenis weer te kunnen geven worden ook persoonsgegevens verwerkt.

Bovendien worden persoonsgegevens ook verwerkt als je besluit een (korting)product aan te schaffen. Het product moet gekoppeld worden aan een token. Zonder token, kan je geen reisproduct aanschaffen.

Als laatste worden ook financiële gegevens waaronder het rekeningnummer verwerkt op het moment dat je een doorlopend product aanschaft en deze koppelt aan je token. Je krijgt in dit geval een overzicht van welke maanden jij hebt betaald en voor welke maanden er nog een bedrag openstaat.

Welke persoonsgegevens verwerkt HTM?

Als reiziger kan je één of meerdere MijnHTM accounts aanmaken. HTM verwerkt de volgende persoonsgegevens wanneer je een MijnHTM account registreert:

Klantnummer;

Gebruikersnaam (e-mailadres);

Wachtwoord;

Grondslag voor de verwerking

De grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van het aanmaken van een MijnHTM account is “noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst – gebruikersvoorwaarden”. Om een account aan te maken moet je akkoord gaan met gebruiksvoorwaarden.

Bewaartermijn

HTM bewaart je gegevens zolang het MijnHTM account actief is. Als je wenst het account te verwijderen zorgt HTM ervoor dat de gegevens over het account worden vernietigd tenzij er zwaarwegende belangen aanwezig waardoor gegevens niet direct vernietigd kunnen worden. Hierbij kun je denken aan fiscale verplichtingen of debiteuren beheer.

 

Met wie delen wij je gegevens?

HTM deelt jouw persoonsgegevens uitsluitend met zorgvuldig geselecteerde verwerkers en samenwerkingspartners die deze gegevens in opdracht en ten behoeve van HTM verwerken. Dit betreft onder andere Cloud- en hostingpartijen en IT-dienstverleners.

 

Daarnaast deelt HTM jouw persoonsgegevens met Translink wanneer je gebruik maakt van een persoonsgebonden product, zoals een persoonlijke OV-chipkaart, of wanneer je inzage wenst in je reisgeschiedenis.

 

5.2. Productverkoop, inspectie, crediteuren- en debiteurenbeheer en klantprofiel

Waarvoor gebruikt HTM je persoonsgegevens?

HTM biedt haar klanten de mogelijkheid om persoonsgebonden producten (persoonlijke abonnementen en persoonsgebonden OVpay services kunnen aanschaffen en daarmee te kunnen reizen bij HTM. Ten behoeve van dit doeleinde verwerkt HTM jouw persoonsgegevens wanneer je een product aanschaft of OVpay service afneemt.

 

Naast bovengenoemde verwerkt de HTM ook persoonsgegevens ten behoeve van inspectie door onze controleurs. Dit gebeurt aan de hand van het “Personal Account Data” (PAD). Als onderdeel van de aanschaf van een persoonsgebonden product en/of abonnement zul je afhankelijk van de productvoorwaarden je naam, geboortedatum en/of pasfoto moeten achterlaten in het PAD.

 

Welke persoonsgegevens verwerkt HTM?

Als je besluit een persoonsgebonden doorlopend (korting)product af te nemen en te koppelen aan je token verwerkt HTM de volgende persoonsgegevens:

Klantnummer;

Debiteurennummer;

Vas-nummer

Laatst ingelogd

Naam;

Adresgegevens;

Land

Telefoonnummer

OV-chipkaartnummer

Geldig tot

Alias

IBAN

BIC/SWIFT

Tenaamstelling

Factuurgegevens

Mandaattype

Mandaatadres

Afgegeven op

Mandaatreferentie;

Transit Account

Backoffice token

Token last 4 digits

Ov-pasnummer en volgnummer

 

De verwerking van deze persoonsgegevens is noodzakelijk voor de fiscale verplichting die berust op HTM, klantprofiel aan te houden, token te koppelen aan het account en automatische incasso’s te kunnen uitsturen.

 

Als onderdeel van inspectie verwerkt HTM de volgende gegevens (afhankelijk van het type persoonsgebonden product):

Naam;

Geboortedatum en/of

Pasfoto

 

Grondslag voor de verwerking

De grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van het aanmaken van een klantprofiel, koppelen van een token aan je account, het afnemen van een product en uitsturen van automatische incasso’s is “noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst – productvoorwaarden”. Uitvoering overeenkomst – productovereenkomst: Bij de aanschaf van een persoonsgebonden product gaat de Klant een overeenkomst aan met HTM.

 

Bewaartermijn

HTM bewaart 18 maanden de gegevens voor in je Klantprofiel en het Inlogaccount.  HTM notificeert jouw 17 maanden na de laatste accountactiviteit. Een maand voor het aflopen van de eerste periode (dus na 17 maanden geen enkele activiteit én geen actieve producten) wordt een mail aan jouw verzonden op het bekende mailadres dat het account over 30 dagen inactief gezet zal worden, met het verzoek om in te loggen als dat niet de bedoeling is. Als je inlogt gaat de teller automatisch weer naar 0 maanden inactief.

Na de initiële 18 maanden moet een mail verstuurd worden met de mededeling dat het account op inactief gezet is en dat het nog 6 maanden bewaard zal blijven voordat HTM automatisch alle informatie verwijderd die niet gebonden is aan een wettelijke bewaartermijn. Deze mail bevat ook een link om het account weer op actief te zetten. Het komt er dus op neer dat de gegevens (genoemd in de tabel in paragraaf 2.2) maximaal 2 jaar na de laatste accountactiviteit worden bewaard.

De gegevens die verwerkt worden met het oog op de financiële afhandeling worden (buiten het Klantprofiel, maar in de daarvoor bedoelde financiële administratie) 7 jaar bewaard.

 

De gegevens in het PAD (HTM slaat deze niet op) worden automatisch verwijderd door het GBO wanneer daarvoor geen grondslag meer is. Wanneer het abonnement dus afloopt worden de gegevens na 2 maanden verwijderd. Dit geeft jouw als reiziger nog de mogelijkheid vragen te stellen of een nieuw product aan te schaffen zonder dat je opnieuw de gegevens voor in het PAD hoeft aan te leveren in de bestelflow van HTM.

 

Met wie delen wij je gegevens?

Voor het beheren van debiteuren- en crediteurenadministratie als onderdeel van productverkoop worden jouw persoonsgegevens gedeeld met twee externe partijen die de debiteuren- en crediteurenadministratie voor HTM uitvoeren.

 

HTM maakt gebruik van een API-koppeling van Translink voor inspectie van producten.

 

HTM hecht grote waarde aan de bescherming van jouw persoonsgegevens. Daarom worden er met alle verwerkers en samenwerkingspartners contractuele afspraken gemaakt waarin heldere voorwaarden en maatregelen zijn vastgelegd om de risico’s te mitigeren en de gegevensbescherming te waarborgen. Deze afspraken zijn in overeenstemming met de geldende privacywetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

 

6. Privacy Cameratoezicht

 

Een van de maatregelen die HTM neemt om de veiligheid van onze reizigers te verbeteren is toezicht uit te oefenen o.a. door gebruik van camera’s. Dit is een belangrijk hulpmiddel bij de opsporing en vervolging van strafbare feiten of een onrechtmatige daad. Behalve voor jouw veiligheid dient dit cameratoezicht ook voor de veiligheid van onze eigendommen, mede passagiers en medewerkers. Daarnaast worden de camerabeelden ook gebruikt om een ongeval te onderzoeken en te kunnen reconstrueren. Waar cameratoezicht wordt toegepast, wordt dit door middel van afbeeldingen op stickers aangegeven.

 

Cameratoezicht in trams, bussen en halten

In en aan alle trams en bussen van HTM hangen camera's. Op sommige halten vindt eveneens cameratoezicht plaats. Het cameratoezicht in de voertuigen is bedoeld om de sociale veiligheid van reizigers en medewerkers te verhogen en ter bescherming van de eigendommen van HTM. Het cameratoezicht op halten is bedoeld om de sociale veiligheid op de halten te vergroten en om ongewenst of onveilig gedrag van reizigers te voorkomen en ter bescherming van de eigendommen op de halten.

De opnames (beeld en geluid) gebruiken wij bij het opsporen en vervolgen van personen die een strafbaar feit of onrechtmatige daad hebben gepleegd. Ook in geval van letsel of (im)materiële schade als gevolg van een strafbaar feit of onrechtmatige daad en het geven van onderricht aan medewerkers die betrokken zijn bij het cameratoezicht kunnen opnames worden gebruikt.

De camerabeelden worden live door medewerkers bekeken die daartoe specifiek geautoriseerd zijn en een geheimhoudingplicht hebben. Dit gebeurt in een ruimte die niet toegankelijk is voor andere medewerkers.

 

Bodycam. Sommige BOA-controleurs beschikken over een bodycam. Deze zijn bedoeld om de sociale veiligheid van medewerkers en reizigers te verhogen en ter bescherming van eigendommen van HTM. De opnames gebruiken wij bij het opsporen en vervolgen van personen die een strafbaar feit of een onrechtmatige daad hebben gepleegd. Ook in geval van letsel of (im)materiële schade als gevolg van een strafbaar feit of onrechtmatige daad en het geven van onderricht aan medewerkers die betrokken zijn bij het cameratoezicht kunnen opnames worden gebruikt.

De camerabeelden worden bekeken door medewerkers die daartoe specifiek geautoriseerd zijn en een geheimhoudingplicht hebben. Dit gebeurt in een ruimte die niet toegankelijk is voor andere medewerkers.

 

Doelen voor camerabeelden zijn:

Beschermen van personen tegen criminaliteit, overlast en ongevallen;

Beveiliging van halten, gebouwen, garages, terreinen, emplacementen, voertuigen, perrons en alle zaken daarin tegen diefstal, inbraken, vernielingen en dergelijke;

Ondersteunen van hulpverleningsdiensten bij calamiteiten;

Crowd control bij evenementen en grote drukte;

Ondersteuning van een aangifte bij de politie;

Opsporingsonderzoek door de politie op basis van gevorderde beelden;

Onderzoeken door de afdeling Veiligheid na incidenten;

Schaderegistratie

We gebruiken camerabeelden ook voor de opleiding van medewerkers die betrokken zijn bij de verwerking van camerabeelden. Tevens worden camerabeelden gebruikt voor onderzoek en reconstructie van een ongeval.

 

Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?

Camera’s leggen beelden vast waarop personen te zien zijn (en in sommige gevallen met geluid). Bij

incidenten kunnen wij snel handelen en overtredingen en strafbare feiten opsporen en vervolgen. De

cameraregistraties worden alleen veiliggesteld, bekeken (en wanneer nodig beluisterd en

bewaard als zich een incident heeft voorgedaan.

Alleen medewerkers die hiervoor door de HTM-directie zijn gemachtigd, mogen de beelden bekijken (en beluisteren). Dit gebeurt in een ruimte die niet toegankelijk is voor andere medewerkers. Zijn de camerabeelden bruikbaar voor een opsporings- en/of vervolgingsonderzoek, dan mogen alleen daarvoor gemachtigde medewerkers die camerabeelden veiligstellen. De betreffende medewerkers hebben een geheimhoudingsplicht.

 

Werkwijze bij een (mogelijk) incident

Als er sprake is van een incident dat mogelijk om opvolging (bijv. aangifte bij de politie) vraagt, noteren we direct het tijdstip. De opnames rond het genoteerde tijdstip worden zo spoedig mogelijk bekeken en beluisterd. Indien HTM besluit aangifte te doen bij de politie, zal HTM de opnames aan de politie verstrekken wanneer de opnames daarbij kunnen dienen als (ondersteunend) bewijsmateriaal. Daarnaast kunnen de opnames op verzoek binnen de wettelijke kaders ook ter beschikking worden gesteld aan opsporingsinstantie.

 

Grondslag en doelen van de verwerking van camerabeelden

De grondslag op basis waarvan HTM camerabeelden verwerkt, is het gerechtvaardigd belang of het voldoen aan een wettelijke verplichting. Zonder camerabeelden is het achteraf niet mogelijk om incidenten te onderzoeken of de veiligheid van onze reizigers en medewerkers te waarborgen. Dit belang vinden wij zwaarder wegen dan de eventuele inbreuk op de privacy van een reiziger of een medewerker. Bovendien treffen wij waarborgen om je privacy te beschermen: we slaan alle beelden veilig op en alleen gemachtigde medewerkers hebben toegang tot de beelden.

 

Hoe lang bewaren wij de gegevens?

De opnames uit de voertuigen en bodycam bewaren we, als er geen incident is geweest maximaal 24 uur. Camerabeelden van halten worden maximaal 72 uur bewaard indien er geen incidenten zijn gemeld. Camerabeelden van de halten op de locaties Centraal Station en Hollands Spoor worden 28 dagen bewaard.

 

Met wie delen wij de persoonsgegevens?

Is er een incident waarvan wij aangifte willen doen bij de politie en verwachten we dat de beelden (ondersteunend) bewijsmateriaal bieden? Dan bekijken we de camerabeelden zo snel mogelijk. Daarnaast moeten we de camerabeelden binnen de wettelijke kaders ook ter beschikking stellen aan (opsporings-)instanties als zij deze vorderen op basis van een wettelijke bevoegdheid. Denk hierbij aan de Politie, AIVD, Inspectie SZW, de Inspectie Leefomgeving en Transport, verzekeringsmaatschappijen en advocaten en de rechterlijke instanties in gerechtelijke procedures. In het kader van schadezaken worden camerabeelden ter beschikking gesteld aan verzekeraars die voor de HTM-schadezaken afhandelen.


7. Schade, onderzoek en verhaal

HTM doet er alles aan om haar reizigers zo veilig mogelijk naar hun bestemming te brengen en een veilige werksfeer te waarborgen. Helaas komt het voor dat er incidenten plaatsvinden waarbij schade is ontstaan aan materieel, eigendommen van HTM of anderen of letselschade bij personen.

 

Waarvoor gebruikten wij de persoonsgegevens?

HTM gebruikt persoonsgegevens om de toedracht en de gevolgen van een incident te onderzoeken bijvoorbeeld om vast te stellen wat de oorzaak van het incident is geweest, welke partij aansprakelijk is, getuigenverklaringen op te stellen en of het toetsen van de rechtmatigheid van een claim, of het vaststellen van de omvang van de schade. Ook kunnen de onderzoeksresultaten worden gebruikt om maatregelen te treffen die toekomstige incidenten kunnen helpen voorkomen.

 

Welke persoonsgegevens worden er verwerkt?

Contactgegevens van eisers, getuigen, deskundigen, belangenbehartigers, schadebehandelaars, advocaten en andere betrokkenen. Daarnaast kunnen er reisgegevens, camerabeelden en ketentekengegevens worden verwerkt, of medische, persoonlijke en financiële gegevens ingeval van letselschade. Alleen medewerkers die betrokken zijn bij de schade-afhandeling hebben toegang tot deze gegevens. De gegevens worden in afgescheiden systemen opgeslagen waarvoor een autorisatiebeleid wordt toegepast.

 

Grondslag van verwerking

De grondslag op basis waarvan persoonsgegevens verwerkt worden in het kader van schade-behandeling en – voorkoming is gerechtvaardigd belang van HTM en/of u geeft toestemming voor het gebruik van uw persoonsgegevens.  Zonder gegevens is het achteraf niet mogelijk om incidenten te onderzoeken, schade af te handelen en om verdere schade te voorkomen. Dat is ook in het belang van de betrokkene die nadeel heeft ondervonden van het incident. HTM heeft een bedrijfsbelang bij een goede schadebehandeling, om haar financiële belangen zo goed mogelijk te behartigen, om de verzekeringsmaatschappij van informatie te voorzien en om toekomstige incidenten zoveel mogelijk te voorkomen. Dit belang vinden wij zwaarder wegen dan de eventuele inbreuk op de privacy van een betrokken bij het incident. Bovendien treffen wij waarborgen om je privacy te beschermen: we slaan alle gegevens veilig op en alleen medewerkers die betrokken zijn bij de schadeafhandeling hebben toegang tot de gegevens.

Hoe lang bewaren wij de gegevens?

De bewaartermijn bedraagt 10 jaar voor materiële zaken en 30 jaar bij letselschade.

Met wie delen wij de persoonsgegevens?

De persoonsgegevens in een schadedossier worden alleen gedeeld met partijen die betrokken zijn bij de schade-afhandeling, zoals ongevallen deskundigen, medische deskundigen, schade-expertisebureaus, advocaten, verzekeringsmaatschappijen en de instanties waaraan een geschil in het kader van de schadebehandeling wordt voorgelegd.

8. Uitvoering voor Wet politiegegevens

 HTM heeft buitengewoon opsporingsambtenaren (“BOA’s”) in dienst voor de handhaving van de sociale veiligheid in en rondom het openbaar vervoer.

 Wat doet een BOA?

Een BOA controleert onder andere op stations en in voertuigen of reizigers in bezit zijn van een geldig vervoerbewijs. Daarnaast houdt een BOA ook toezicht op de openbare orde, het naleven van wettelijke bepalingen en de reisregels en vervoersvoorwaarden. Bij overtredingen treedt de BOA handhavend op.

Als een BOA persoonsgegevens verwerkt bij het uitvoeren van zijn politietaak (zoals het opsporen van strafbare feiten en het handhaven van de openbare orde), is de Wet politiegegevens (“Wpg”) van toepassing en niet de AVG. Dit betekent ook dat de BOA niet langer persoonsgegevens maar politiegegevens verwerkt. Net als de AVG stelt de Wpg eisen aan de verwerking van politiegegevens.

 

Waarvoor verwerkt wij persoonsgegevens in het kader van de Wet politiegegevens?

Wij verwerken politiegegevens vanuit de Wet politiegegevens (Wpg) voor verschillende doeleinden.

Deze doeleinden staan in artikel 8 Wpg.

Denk aan:

Het schrijven van een proces-verbaal als je een strafbaar feit hebt gepleegd of als je reist zonder geldig

vervoerbewijs (zwartrijden).

Het behandelen, administreren en financieel afwikkelen van aan proces-verbaal gerelateerde betalingen, zoals het toekennen van bezwaren, het toepassen van de coulanceregeling, toepassen van verminderingen en betalingsregelingen.

 

Welke persoonsgegevens worden verwerkt in het kader van de WPG?

Bij het staande houden en/of het aanzeggen van een proces-verbaal verzamelen wij contactgegevens, geboorteplaats en -datum, een omschrijving van het strafbare feit met tijd en plaats hiervan, BSN-nummer, soort identiteitsbewijs en nummer. Wij verzamelen ook financiële gegevens bij het betalen van een proces-verbaal voor zwartrijden en/of het treffen van een betalingsregeling.

Je kunt bij ons een bezwaar of coulanceverzoek indienen voor een proces-verbaal. Wij verzamelen dan, naast de

gegevens die je in je verzoek hebt verstrekt, contactgegevens, geboorteplaats en -datum, kopie OV-chipkaart en/of gegevens OV-Pay betaalbewijs en het proces-verbaalnummer.

Grondslag van verwerking

De grondslag waarop de BOA’s  je politiegegevens onder de Wpg verwerkt, is het uitvoeren van de dagelijkse

politietaak (artikel 8 Wpg).

De BOA’s verwerken persoonsgegevens op grond van:

• Wetboek van Strafvordering;

• Besluit buitengewoon opsporingsambtenaar;

• Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

 

Tenslotte verwerken de BOA’s persoonsgegevens voor de uitvoering van de overeenkomst. Daarbij gelden de regels van:

• Wet- en besluit personenvervoer 2000

• Vervoersvoorwaarden stads- en streekvervoer;

• HTM-reisregels.

 Hoe lang bewaren wij je persoonsgegevens?

In onderstaande model wordt aangegeven wat de termijnen zijn alsmede de bevoegdheid wat een opsporingsambtenaar/BOA heeft om binnen deze wettelijke termijnen aan bevoegdheden heeft. 

De maximale termijn waarbinnen de politie persoonsgegevens mogen verwerken voor wat betreft de art. 8 – verwerkingen is maximaal 10 jaar.

Daarnaast worden camerabeelden bewaard door HTM (zie hiervoor het onderdeel camera’s eerder in deze verklaring).

Met wie delen wij de persoonsgegevens?

Alleen bevoegde medewerkers krijgen toegang tot deze gegevens. Zij mogen alleen die gegevens inzien die zij nodig

hebben voor hun werk. Het is mogelijk dat we toegang verlenen aan medewerkers van politie of gemeente. Ook zij

krijgen alleen toegang tot die gegevens die zij nodig hebben voor hun werk. De handelingen van medewerkers in

systemen worden gelogd. We houden zodoende bij wie welke handeling op welk tijdstip uitvoert in een bepaald

bestand.

Bij het aanzeggen van een proces-verbaal controleren wij je gegevens bij de Basisregistratie Personen (BRP). Dit doen wij opnieuw na het versturen van de eerste betaalherinnering vanwege zwartrijden.

Soms is het nodig dat HTM je persoonsgegevens aan derden verstrekt. Bijvoorbeeld aan het Centraal Justitieel

Incassobureau (CJIB) als je je boete niet tijdig hebt betaald, of aan het Openbaar Ministerie (OM) of de politie vanwege een incident waartegen HTM aangifte doet.

Wat zijn je rechten onder de Wet politiegegevens?

Onder de Wet politiegegevens (Wpg) wijken je rechten af van die onder de AVG. Je hebt het recht om de

persoonsgegevens die HTM onder de Wpg van je verwerkt, te bekijken. Je kan daarvoor een schriftelijk overzicht van je persoonsgegevens aanvragen bij HTM door een e-mail te sturen naar gegevensbescherming@htm.nl

Als je persoonsgegevens onder de Wpg onjuist of onvolledig zijn kan je HTM vragen je persoonsgegevens aan te passen. Daarnaast kun je persoonsgegevens laten verwijderen of vragen om een beperking van de verwerking van je persoonsgegevens. Ook kun je in bezwaar of beroep gaan tegen het opstellen van een proces-verbaal en de opgelegde boete (zie hiervoor de spelregels op e HTM-website

Je ontvangt van ons bericht als er is voldaan aan je verzoek om correctie, verwijdering of de beperking van de

verwerking van je gegevens.

 

We hebben het recht je verzoek af te wijzen als:

• Het verzoek gerechtelijke onderzoeken of procedures zou belemmeren;

• Dat nadelige gevolgen heeft voor het voorkomen van het begaan van strafbare feiten, voor opsporing,

onderzoek, vervolging of het opleggen van straffen;

• De openbare veiligheid in het geding is;

• De rechten en vrijheden van derden worden geschonden;

• De nationale veiligheid in het geding is;

• HTM de wettelijke plicht heeft deze persoonsgegevens te bewaren;

• Het kennelijk een ongegrond of buitensporig verzoek is.

 

---------------------------------------------------------------------------------

Wijzigingen HTM behoudt zich het recht voor om indien nodig deze tekst te wijzigen. De wijzigingen zullen altijd in overeenstemming zijn met de AVG.

 

HTM Personenvervoer NV

Koningin Julianaplein 10

2595 AA Den Haag

Ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 27014495



Privacyverklaring HTM bijgewerkt: Juni 2024