PERS

HTM bestelt nieuwe trams bij Stadler

Op vrijdag 16 december 2022 hebben de directies van HTM en Stadler hun handtekening gezet onder het contract voor de levering van 56 trams van het type TINA plus opties. Het is voor het eerst dat het Zwitserse Stadler trams levert aan Nederland. “HTM is verheugd dat de aandeelhouders gemeente Den Haag en Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben ingestemd met de definitieve gunning van de opdracht aan Stadler.” aldus algemeen directeur Jaap Bierman

Toegankelijke en moderne tram

TINA is een afkorting van Total Integrierter Niederflur-Antrieb ofwel volledig geïntegreerde lagevloeraandrijving. De tram is 36,5 meter lang en 2,65 m breed. Opvallend zijn de grote panoramaramen, de glazen deuren en de houtkleurige vloer. Bierman: “Deze ruime tram heeft een gelijke vloer zonder opstapjes en een open, ruimtelijk gevoel. De tram is daardoor toegankelijk voor al onze reizigers met én zonder beperking.”

Afscheid in zicht

Met de ondertekening van het contract zet HTM een volgende stap in het afscheid nemen van de welbekende rood-beige trams. “Onze GTL8 trams hebben inmiddels al 40 jaar lang vele reizigers vervoerd. En dat zullen zij de komende jaren ook nog doen. Maar het einde van hun levensduur komt in zicht.” Zegt Jaap Bierman.  Vanaf 2026 worden deze trams, die nu nog rijden op de lijnen 1, 6 en 12, vervangen door de HTM TINA. “Daarmee levert HTM niet alleen toegankelijk openbaar vervoer, maar speelt zij ook in op de toekomst van de mobiliteit in de Haagse regio.”

Volgende fase

Het komende jaar gaat HTM samen met Stadler aan de slag voor een definitief ontwerp, ook wel de designfase genoemd. Daarna is bekend hoe de TINA-tram van HTM er zowel van binnen als buiten daadwerkelijk uit komt te zien.

 

Lees hier de factsheet van de TINA