HTM fiets

Fietsen vanaf € 1,-

Combineer je tram- of busreis vanaf Station Lansingerland met de HTM Fiets. Zo ben je nóg sneller op je bestemming of eerder thuis!

Let op: Vanaf 1 januari 2024 is HTM Fiets alleen nog te vinden op Station Lansingerland en bij de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer.

Belangrijk om te weten

  • HTM Fietsen zijn alleen nog te vinden bij Station Lansingerland en de Dutch Innovation Factory.
  • Om onverwachte hogere kosten te voorkomen (als je bijvoorbeeld lang voor een rood stoplicht staat) betaal je per 30 minuten.
  • Per 30 minuten betaal je € 1,-. Dit loopt op tot maximaal € 5,- per dag.
  • Je huurt een HTM Fiets voor maximaal 72 uur. Je maximale kosten zijn dus € 15,- voor 3 dagen aaneensluitende huur.
  • Na de maximale huurtermijn stopt de reservering niet automatisch. Deze loopt door tot je dit zelf beëindigt in de dropzone Lansingerland of Dutch Innovation Factory.
  • Download de HTM Fiets App in de Google Play Store of in de Apple Store om een fiets te reserveren. Registreer eenmalig en laad je saldo op.
  • Ontgrendel het fietsslot met de HTM Fiets App door de QR-code voorop de fiets te scannen of toets het fietsnummer handmatig in.
  • Vergeet niet om de fiets op slot te zetten als je de rit pauzeert of de huur stopzet!
  • Gebruik je de fiets regelmatig? Kijk voor onze speciale tarieven en aanbiedingen in de app onder Promo's.

Meer info vind je in de Veelgestelde Vragen, per onderwerp hieronder te lezen.

Hoe gebruik je de HTM Fiets App?

Hoe reserveer je een HTM Fiets?

Verkleining dropzones

  • Wat verandert er per 1 januari 2024?

    Per 1 januari 2024 is HTM Fiets alleen nog beschikbaar bij Station Lansingerland en de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer. Eerder verdwenen ook de dropzones in Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk vanwege een te laag gebruik.

  • Welke dropzones blijven open?

    De dropzones station Lansingerland en de Dutch Innovation Factory blijven beschikbaar. Gebruik je de HTM fiets vanaf station Lansingerland? Ontdek ons speciale dagtarief, onder Promo's in de app!

  • Er staat nog geld in mijn wallet maar door het vervallen van de dropzones kan ik dit niet gebruiken. Wat nu?

    We kunnen het saldo terugstorten op je rekening. Stuur een e-mail met je gebruikersnaam, e-mailadres en bankrekeningnummer naar deelfiets@htm.nl .

    Het bedrag wordt binnen 10 dagen overgemaakt naar de bankrekening.

    Let op: er kan geen uitbetaling worden gedaan als er nog een fietshuur actief is op het account, promo-acties worden niet uitbetaald.

  • Kan ik een HTM Fiets overnemen?

    Momenteel is het niet mogelijk om HTM Fietsen over te nemen.

  • Ik wil mijn account opheffen, hoe doe ik dit?

    Je kan je HTM Fiets Account opzeggen als het saldo van je wallet op € 0,- staat.

    Staat er nog tegoed in de Wallet? Vraag dit dan terug door te mailen naar deelfiets@htm.nl

    Staat er negatief tegoed in de Wallet? Vul het tegoed aan tot € 0,-, vervolgens kun je jouw tegoed opzeggen.

Algemeen

  • Hoe gebruik ik een HTM Fiets?

    Het is heel makkelijk om een HTM Fiets te gebruiken! Dit werkt als volgt:

    1. Download de HTM Fiets App en maak een account aan.
    2. Ga in de app naar Betaling en voeg hier saldo toe. Dit kan via iDeal en creditcard.
    3. Op de kaart zie je waar de dichtstbijzijnde HTM Fietsen zijn. Deze staan verdeeld over 2 dropzones in regio Den Haag.
    4. Klik op de fiets die je wil reserveren en kies voor Reserveren. Je kan de fiets ook direct gebruiken, klik dan op Rijden / Huur Fiets. Let op: de huur begint dan direct!
    5. Als je bij de fiets bent aangekomen, ontgrendel je het fietsslot met de app. Scan de QR-code op de fiets of toets het fietsnummer in. Na ontgrendelen springt het slot automatisch open.
    6. Gebruik de HTM Fiets naar eigen wensen. Vergeet niet om de fiets op slot te zetten als je deze ergens parkeert!
    7. Uitgefietst? Check de app om de dichtstbijzijnde dropzone is om de fiets weer in te leveren.
    8. Vergrendel de fiets door op Einde rit te drukken in de app en zet de fiets handmatig op slot. Let op: Als een fiets met open slot wordt achtergelaten ben je als huurder aansprakelijk als de fiets wordt gestolen.

    De huurkosten worden automatisch verrekend met je saldo. Als het saldo na afrekening negatief is moet je dit weer aanvullen voor een volgend gebruik.

  • Waar staan de fietsen?

    Op de kaart in de app zie je de 2 dropzones van de HTM Fiets in Zoetermeer. Tip: Herken de dropzones aan de HTM Fiets-paal.

  • Waar moet ik de fiets inleveren na mijn rit?

    Je kan een HTM Fiets alleen bij dropzones inleveren. Een dropzone is een virtuele fietsenstalling waar je de fiets kan achterlaten. Dit kan bij een fietsnietje, in een fietsvak of in een fietsenstalling zijn. Vanaf 1 januari 2024 kan je de fiets alleen nog achterlaten in dropzone station Lansingerland of Dutch Innovation Factory.

  • Waar kan ik allemaal naar toe met de HTM Fiets?

    Ontdek Zoetermeer met de HTM Fiets! Je kan de hele regio doorfietsen. Let op: je moet de fiets wel weer inleveren bij dropzone station Lansingerland of Dutch Innovation Factory.

     

  • Hoe kan ik de hoogte van mijn fiets instellen?

    Draai de hendel aan het zadel los om het zadel in hoogte te verstellen. Als je het zadel op heuphoogte verzet, zit je het lekkerst!

  • Hoe maak ik een account aan?

    Download de HTM Fiets App in de Google Play Store of in de Apple Store. Als je de app voor het eerst opent wordt je stapsgewijs verteld hoe je de app gebruikt. 

  • Kan ik meerdere fietsen huren met één account?

    Zeker! Je kan 4 fietsen tegelijkertijd huren. Let wel op dat de fietsen bij elkaar in de buurt moeten zijn om de rit te pauzeren en/of beëindigen.

  • Kan ik mijn fiets tijdelijk parkeren?

    Dat kan zeker! Zet de fiets op slot op een plek waar deze mag staan en pauzeer de rit in de app. Let op: de huurkosten lopen wel door. Pauzeerkosten zijn € 0,50 per uur.

  • Kan ik een fiets van tevoren reserveren?

    Ja! Je kan een fiets 30 minuten van tevoren reserveren. Dit is gratis. Na deze 30 minuten vervalt de reservering en is de fiets weer door anderen te reserveren.

  • Zijn er ook kinder-deelfietsen, fietsen met kinderzitjes, bakfietsen of andere soorten fietsen?

    Helaas niet! Alle huidige HTM Fietsen hebben hetzelfde formaat en dezelfde uitvoering. Wel kan je het zadel aanpassen om de fiets op jouw hoogte in te stellen.

Tarieven & betaling

  • Hoeveel kost het om een fiets te huren?

    • Per 30 minuten-tijdsblok                               € 1,00
    • Maximaal dagtarief* (24 uur)                        € 5,00
    • Pauzetarief (per uur aaneengesloten)          € 0,50

    *Bij gebruik van dezelfde reservering

    Let op: Kijk voor speciale aanbiedingen en promoties in de HTM Fiets app onder Promo's.

  • Kan ik de kosten van de rit achteraf betalen?

    De kosten van je rit worden altijd na je reservering van je saldo gehaald. Let op: zorg altijd vóór de huur van je HTM Fiets dat er positief saldo in je wallet staat. Het bedrag van de huur wordt na de rit van je saldo gehaald. Bij een negatief saldo moet dit worden aangevuld tot minimaal € 0,-.

    Betaal je met creditcard? Dan hoef je voor je rit geen positief saldo te hebben. Het bedrag van de huur wordt per rit in rekening gebracht en afgeschreven.

  • Moet ik altijd vooraf tegoed kopen voor ik kan fietsen?

    Nee, je kan ook per rit betalen. Hiervoor moet je wel een creditcard gebruiken. Voeg je creditcard in de app toe aan je wallet.

  • Kan ik ook een HTM Fiets met een mobiliteitskaart huren? (NS Business Card, OV-chipkaart, MobilityMixx?)

    Nee, dat is helaas niet mogelijk.

  • Hoe vul ik mijn tegoed aan?

    Ga in de app naar Betalen en klik op Voeg geld toe. Dit kan je met iDeal en Creditcard voltooien.

  • Hoe kan ik mijn fietsrit met een Promocode van HTM betalen?

    • Ga in de app naar % Promo’s
    • Voer de promotiecode in en druk op Toevoegen
    • De waarde van de promotiecode wordt toegevoegd aan je wallet.
    • Start de fietsrit en kies 'betalen met promo' als betaalwijze. Fijne rit!

    Let op: voor het gebruik van een promotiecode moet er minstens €1,00 in je wallet staan.

  • Hoe lang duurt een terugbetaling?

    Als je een terugbetaling krijgt wordt deze direct aan je wallet toegevoegd. Je kan dit dus gelijk gebruiken om weer verder te fietsen.

    Wil je een terugbetaling van de wallet naar jouw bankrekening? Deze overdracht duurt maximaal 10 werkdagen.

  • Hoeveel kost het om een fiets te reserveren of om deze reservering te annuleren?

    Het is helemaal gratis om een fiets te reserveren en om deze weer te annuleren. Je betaalt pas als je de fiets hebt ontgrendeld.

  • Wat is de maximale huurperiode van de HTM Fiets?

    Omdat de HTM Fietsen bedoeld zijn voor korte ritten kan je een HTM Fiets maximaal 72 uur huren. Op die manier kunnen veel verschillende reizigers gebruik maken van onze dienst. Na deze 72 uur moet de fiets worden ingeleverd. Als dit niet gebeurt kan er een boete worden uitgeschreven van € 400,- naast de doorlopende huurkosten.

     

     

  • Ik heb mijn saldo opgewaardeerd maar dit is niet zichtbaar in de app?

    Als je na je betaling niet op terug naar HTM Fiets App drukt krijg je wel een afschrijving van de bank maar wordt dit bedrag gestorneerd door iDeal. Je geld wordt binnen 4 dagen weer teruggestort en is niet terug te zien in de wallet. Druk dus altijd op Terug naar HTM Fiets App!

  • Kan ik mijn account opzeggen?

    Je kan je HTM Fiets Account altijd opzeggen, mits er geen negatief saldo in de wallet open staat.

    Let op: bij opzegging vervalt het tegoed in je wallet. Maak dit dus eerst op voor je het account beëindigt of laat dit uitbetalen via deelfiets@htm.nl.

     

Als er onverhoopt iets mis gaat

  • Ik heb de fiets vergrendeld maar de rit wordt niet beëindigd.

    Binnen 2 minuten ontvang je een reisoverzicht. Heb je dit niet gekregen? Herstart de app en ga naar Ritgeschiedenis. Staat de rit er nog steeds niet bij? Neem dan contact op met onze Klantenservice. Dit kan via de app via Hulp nodig? of bel naar 0900-HTMBike of 0900-4862453.

     

  • Ik heb mijn saldo opgewaardeerd maar dit is niet zichtbaar in de app?

    Als je na je betaling niet op terug naar HTM Fiets App drukt krijg je wel een afschrijving van de bank maar wordt dit bedrag gestorneerd door iDeal. Je geld wordt binnen 4 dagen weer teruggestort en is niet terug te zien in de wallet. Druk dus altijd op Terug naar HTM Fiets App!

  • De fiets gaat niet van het slot! Wat nu?

    1. Soms blokkeert het slot door de spaak. Til de fiets op en draai het wiel een beetje.
    2. Werkt dit niet? Herstart de app als het slot bij de eerste poging niet open gaat.
    3. Probeer de QR-code nogmaals te scannen of voer het fietsnummer in.
    4. Werkt het nog steeds niet? Schakel je bluetooth uit en weer in.
    5. Als het nog steeds niet lukt kan je onze Klantenservice bereiken (0900-HTMBike of 0900-4862453). Je kan het natuurlijk ook een andere fiets proberen.
  • De fiets gaat niet op het slot! Wat nu?

    1. Check of je in een dropzone staat. Je kan de fietsrit alleen in één van deze zones beëindigen.
    2. Sta je in een dropzone? Herstart de app als het slot bij de eerste poging niet dicht gaat.
    3. Probeer de QR-code nogmaals te scannen of voer het fietsnummer in.
    4. Werkt het nog steeds niet? Schakel je bluetooth uit en weer in.
    5. Als het nog steeds niet lukt kan je onze Klantenservice bereiken (0900-HTMBike of 0900-4862453).

     

    Heb je geen tijd om te wachten? Zet de fiets dan op slot door deze op Pauze te zetten. Meldt dit wel bij de Klantenservice!

    Bel buiten onze openingstijden met onze logistieke partij (070 3906262). Let op: dit telefoonnummer is alleen bereikbaar voor HTM Fiets.

  • De app loopt vast. Wat nu?

    Herstart de app en probeer het opnieuw. Lukt het nog steeds niet? Herstart je telefoon. Als je hierna nog steeds problemen hebt kan je onze Klantenservice bereiken op 0900-HTMBike of 0900-4862453.

    Bel buiten onze openingstijden met onze logistieke partij (070 3906262). Let op: dit telefoonnummer is alleen bereikbaar voor HTM Fiets.

  • Mijn fiets is gestolen tijdens mijn rit. Wat nu?

    Geef deze melding altijd zo snel mogelijk door aan onze Klantenservice via 0900-HTMBike of 0900-4862453. Doe ook aangifte bij de politie.

     

  • Het is midden in de nacht en ik heb de HTM Klantenservice nodig. Wat nu?

    Is er een geval van nood zoals diefstal, een ongeval of kan je fiets niet op slot? Bel buiten onze openingstijden met onze logistieke partij (070 3906262). Let op: dit telefoonnummer is alleen bereikbaar voor HTM Fiets.

    Kan de melding wachten? Dien dan een ticket in via de app bij Hulp Nodig?. Je melding wordt de volgende dag beantwoord.

  • De batterij van mijn mobiele telefoon raakte leeg tijdens de rit! Wat nu?

    Neem contact op met de HTM Klantenservice of download de HTM Fiets App op de telefoon van iemand anders. Log hier in met je eigen account en vervolg of beëindig de rit op deze manier.

    Let op: laat de fiets nooit ergens onbeheerd achter met een open slot!

     

  • Hoe meld ik een kapotte fiets?

    Zie je een HTM Fiets die niet helemaal in orde is? Met een lekke band, ontbrekende band etc. Maak hier dan een ticket voor aan via de HTM Fiets App. Ons logistieke team haalt de fiets op voor reparatie.

Klantenservice

  • Bereikbaarheid Klantenservice

    Onze klantenservice is telefonisch bereikbaar op via 0900-HTMBIKE of 0900-4862453

    Maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 20.00 uur - op vrijdag 28 oktober tot 17.00 uur
    Zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur
    Zondag/Feestdagen van 09.00 tot 17.00 uur

    In geval van nood, zoals diefstal, een ongeval of als je de fiets niet op slot kan zetten, kan je buiten bovenstaande openingstijden contact opnemen met onze logistieke partij. Bel 070 3906262. Let op: dit telefoonnummer is alleen bereikbaar voor HTM Fiets.

  • Kan ik ook online vragen stellen?

    Dat kan zeker! Ga in de app naar Hulp nodig? en maak een ticket aan. De Klantenservice reageert op korte termijn in het ticket. Klik in je ticket op Bekijk meer om de reactie te zien.

Dropzones

  • Waar staan de fietsen?

    Op de kaart in de app zie je de 2 dropzones van de HTM Fiets in Zoetermeer. Tip: Herken de dropzones aan de HTM Fiets-paal.

  • Op hoeveel locaties staan de fietsen?

    In Zoetermeer zijn er 2 dropzones. Check de app voor een actueel overzicht van alle dropzones. Tip: Herken de dropzones aan de HTM Fiets-paal.

Overige