HTM Fiets
De HTM Fiets is een goed alternatief als je op je plek van bestemming wilt komen.
Ondanks dat het RIVM aangeeft dat de kans om besmet te raken met het coronavirus via stuur, zadel en slot erg klein is, kun je zelf wel extra voorzorgsmaatregelen nemen. En afstand houden kun je ook op de fietspaden!
- Geef elkaar de ruimte!
- Houd ook bij stoplichten en oversteekplaatsen 1,5 m afstand van andere fietsers.
- Zorg dat je vochtige schoonmaakdoekjes bij je hebt. Hiermee kun je zadel, stuur en slot schoonmaken.
- Blijf bij zelfs milde verkoudheidsklachten thuis.
- Was je handen regelmatig, gebruik papieren zakdoekjes, hoest/nies aan de binnenkant van je elleboog.
Vrijheid, blijheid: vanaf nu op de HTM Fiets door Den Haag en Zoetermeer!
Hij is niet te missen: de rood-witte HTM Fiets. Er staan honderden van deze deelfietsen in Den Haag en Zoetermeer. Download de HTM Fiets app, registreer eenmalig, zorg voor saldo, zoek een fiets via de app, ontgrendel het slot met behulp van de QR-code en hup, fietsen maar!
Download de HTM Fiets App en volg de instructies:
Algemeen
-
Hoe gebruik ik een HTM Fiets?
Een HTM Fiets gebruiken is heel makkelijk en werkt als volgt:
- Download de app HTM Fiets en maak een account aan.
- Ga in de app naar ‘Tegoed’ en voeg saldo toe via iDeal of creditcard.
- In de app ziet u de 150 dropzones waar de fietsen staan en of deze beschikbaar zijn. Klik in de app op de fiets die op de meest gunstige plek staat.
- Bij de fiets aangekomen, ontgrendelt u het fietsslot door de QR-code te scannen of het fietsnummer in te voeren via de app. Het slot springt na ontgrendelen automatisch open.
- Uitgefietst? Kijk in de app waar de dichtstbijzijnde dropzone is waar u de fiets kunt inleveren. Vergrendel de fiets door in de app op einde rit te drukken. De huurkosten worden automatisch met het saldo verrekend. Indien bij de afrekening het saldo negatief wordt, dient u het saldo weer aan te vullen.
-
Hoe kan ik de hoogte van mijn fiets instellen?
U kunt de hendel aan het zadel losdraaien en het zadel in hoogte verstellen. Zet het zadel ongeveer op heuphoogte, dat zit het lekkerst.
-
Hoe maak ik een account aan?
Download de HTM Fiets App, beschikbaar in de App Store en Google Play Store. Zodra de app gedownload is, staat stapsgewijs beschreven hoe u een account aanmaakt.
-
Waar staan de fietsen?
Op de kaart in de app ziet u de 50 dropzones van de HTM Fiets in Den Haag.
-
Kan ik meerdere fietsen huren met één account?
Ja, in totaal 4 fietsen. Houd er rekening mee dat de fietsen bij elkaar in de buurt moet blijven om de rit te pauzeren en/of te beëindigen.
-
Kan ik mijn fiets tussendoor parkeren?
Jazeker, door in de app de rit te ‘pauzeren’. Houd er rekening mee dat de huurkosten doorlopen. Zet de fiets altijd op slot.
-
Kan ik vooraf een fiets reserveren?
Ja, u kunt een fiets 30 minuten van tevoren reserveren, dat is gratis. Na 30 minuten vervalt de reservering.
-
Mag ik mijn fiets stallen in de binnenstad?
Alleen in de aangegeven fietsstalling – bij tussendoor pauzeren - of in de dropzone van de HTM Fiets. Bij foutparkeren kan de fiets worden weggehaald. De eventuele kosten zijn voor rekening van de huurder.
-
Waar kan ik allemaal naar toe met mijn HTM Fiets?
Met de HTM Fiets kunt u overal naar toe fietsen. Houd er rekening mee dat u de fiets alleen bij een dropzone kunt inleveren om de rit te beëindigen.
-
Waar moet ik de fiets inleveren na mijn rit?
U kunt de fiets inleveren bij een dropzone; deze virtuele fietsenstallingen zijn te vinden op de kaart in de app.
-
Wat gebeurt er als ik de fiets inlever buiten de dropzone?
De app zal aangeven dat dit niet mogelijk is. U kunt de rit dan alleen pauzeren, de huurkosten lopen door.
-
Zijn er ook kinder-deelfietsen, fietsen met kinderzitjes, bakfietsen, andere soorten deelfietsen?
Nee, alle deelfietsen hebben hetzelfde formaat en dezelfde uitvoering.
Tarieven & betaling
-
Hoeveel kost het om een fiets te huren?
- Per 30 minuten € 1,00
- Maximaal dagtarief* (24 uur) € 5,00
- Pauzetarief (per uur aaneengesloten) € 0,50
*Bij gebruik van dezelfde fiets
-
Kan ik achteraf de kosten van de rit betalen?
De kosten worden altijd achteraf van het tegoed afgeschreven.
-
Moet ik altijd vooraf een tegoed kopen in de app voordat ik kan fietsen?
Nee, u kunt ook per rit betalen. Hiervoor dient u wel in het bezit te zijn van een creditcard.
U huurt een fiets. Vervolgens voegt u uw creditcard toe, hier kunt u kiezen of u per rit betaald of uw saldo wilt opwaarderen. -
Kan ik ook een HTM Fiets huren via een mobiliteitskaart (NS Business card, OV-chipkaart, MobilityMixx)?
Nee, dit is niet mogelijk.
-
Hoe vul ik mijn tegoed aan?
Om het tegoed aan te vullen, gaat u in de app naar ’Tegoed’ --> ‘Voeg geld toe’.
Geld toevoegen kan alleen via iDeal en/of Creditcard. -
Hoe lang duurt een terugbetaling?
Wij storten geen geld op uw bankrekening, maar voegen het eventueel terug te betalen bedrag gelijk toe aan het tegoed.
-
Wat kost het om een fiets te reserveren of de reservering te annuleren?
Een reservering maken en annuleren is gratis. Pas als u de fiets ontgrendelt, gaat de teller lopen en start de betaling.
-
Wat is de maximale huurperiode van de HTM Fiets?
Het gebruik van de HTM Fiets is gericht op het maken van korte ritten door verschillende reizigers. Daarom is het is toegestaan de fiets maximaal 72 uur te huren. Dan moet de fiets ingeleverd worden. Als dat niet gebeurt, wordt verdere toegang tot het systeem ontzegd.
-
Ik heb opgewaardeerd maar mijn opwaardering is niet zichtbaar?
Als u niet op 'terug naar HTM Fiets App' gedrukt heeft, krijgt u wel een afschrijving van de bank, maar zal dit bedrag gestorneerd worden. Druk ten alle tijden op 'terug naar HTM Fiets App'.
-
Kan ik mijn account opzeggen?
Ja dit is mogelijk, u dient er wel rekening mee te houden dat het tegoed op het account vervalt.
Als er onverhoopt iets mis gaat
-
Ik heb de fiets vergrendeld, maar mijn rit wordt niet beëindigd.
Als u binnen 2 minuten geen reisoverzicht ontvangt, sluit dan de app en start hem opnieuw. Als u nu naar ritgeschiedenis gaat in het menu, moet de rit erbij staan. Als dit niet zo is, neem dan contact op met onze Klantenservice via het formulier in de app of via 0900-HTMBIKE of 0900-4862453
-
Ik heb opgewaardeerd maar mijn opwaardering is niet zichtbaar?
Als u niet op 'terug naar HTM Fiets App' gedrukt heeft, krijgt u wel een afschrijving van de bank, maar zal dit bedrag gestorneerd worden. Druk ten alle tijden op 'terug naar HTM Fiets App'.
-
Wat moet ik doen als de fiets niet open gaat?
Als de fiets bij de eerste poging niet wordt ontgrendeld, sluit dan de app en probeer de QR-code nogmaals te scannen of voer het fietsnummer in. Werkt het dan nog niet schakel dan bluetooth uit en weer in. Als u herhaaldelijk de fiets niet kunt ontgrendelen, neemt u contact op met onze Klantenservice (via 0900-HTM BIKE of 0900-4862453). Of probeer een andere fiets.
-
Wat moet ik doen als mijn fiets niet op slot gaat?
Als de fiets bij de eerste poging niet wordt vergrendeld, schakel bluetooth uit en weer in en probeer opnieuw te ontgrendelen. Werkt het nog niet? Sluit dan de app en probeer het nogmaals. Als u herhaaldelijk de fiets niet kunt vergrendelen, neemt u contact op met onze Klantenservice (via 0900-HTMBIKE of 0900-4862453).
-
Wat moet ik doen als de app vastloopt?
Sluit de app en probeer het nogmaals. Als dit niet werkt, start dan de gehele telefoon opnieuw op.
-
Mijn fiets is beschadigd/gestolen tijdens mijn rit, wat moet ik doen?
Geef dit altijd zo snel mogelijk door aan onze Klantenservice via 0900-HTM BIKE of 0900-4862453.
In het geval van schade: maak foto’s van de schade. Onze Klantenservice zal hiernaar vragen.
-
Het is midden in de nacht en ik heb de HTM Klantenservice nodig. Wat nu?
Stuur de Klantenservice via de app een berichtje. Dan zijn wij op de hoogte. Neem de volgende dag direct telefonisch contact op met de Klantenservice.
-
De batterij van mijn mobiele telefoon raakte leeg tijdens de rit! Wat moet ik nu doen?
Neem contact op met onze Klantenservice of download de app op de telefoon van iemand anders. Log vervolgens in met uw eigen account om de rit te vervolgen of te beëindigen.
-
Hoe meld ik een kapotte fiets?
Als u een defecte fiets tegenkomt (lekke band, ontbrekende bel etc.), waarderen wij het als u hiervan een melding maakt via de app. Ons logistieke team haalt de fiets dan op voor reparatie.
Klantenservice
-
Bereikbaarheid Klantenservice
Onze klantenservice is telefonisch bereikbaar op via 0900-HTMBIKE of 0900-4862453
Maandag t/m vrijdag van 7:00u tot 22:00 uur
Zaterdag van 08:00u tot 22:00 uur
Zondag van 09:00u tot 22:00 uur -
Kan ik ook online vragen stellen?
Ja, in de app onder ’Help’ kunt u een formulier invullen.
Huurlocaties
-
Waar staan de fietsen?
Op de kaart in de app ziet u de +/-150 dropzones van de HTM Fiets in Den Haag en Zoetermeer.
-
Op hoeveel locaties staan de fietsen?
Op de kaart in de app ziet u de +/-150 dropzones van de HTM Fiets in Den Haag en Zoetermeer.
Overige
-
Waar kan ik de privacy-verklaring vinden?
-
Waar kan ik de algemene voorwaarden vinden om een fiets te huren?
-
Hoe gaat de verlichting op de fiets aan?
We hebben 2 soorten fietsen, 1 met naafdynamo hier gaat de verlichting automatisch aan. De andere fiets heeft aan de bovenkant van de koplamp een knopje die u kunt indrukken en bij de achterverlichting een schuifje.
-
Bedrijfsgegevens HTM-Fiets
HTM Commercial Actions B.V.
Vestigingsadres: Koningin Julianaplein 10, 2595 AA ’s-Gravenhage
Kamer van Koophandel nummer: 27172847
Telefoonnummer: 070 374 9000