Trams

Veel mensen, veel trams

Trams hebben weinig ruimte nodig. De ruimte voor een trambaan, die iets breder is dan de rails, is al genoeg. Handig in een grote stad, waar alles dicht op elkaar zit. De aanleg van rails en bovenleidingen is heel duur. Er moeten dus flink wat mensen met de tram reizen om dat geld terug te verdienen. Daarom vind je trams eigenlijk alleen in hele grote steden, want daar wonen, werken en winkelen veel mensen.

Van hier naar Luxemburg

Er ligt zo’n 336 kilometer tramrails van HTM. Dat is net zover als van Den Haag naar Luxemburg.

Vroege vogels

Om de eerste tram te pakken moet je vroeg opstaan: De eerste tram begint al om vijf uur ’s-ochtends aan zijn rit. De laatste tram vertrekt om ongeveer half één ’s-nachts. Op zon- en feestdagen rijdt de tram minder vaak. Op oudejaarsavond bijvoorbeeld rijdt er vanaf negen uur ’s-avonds geen tram! Waarom niet? Nou, de bestuurder wil ook graag thuis oliebollen eten….

Voordelen tram

  • Vaste rails, vaste route (dus weinig ruimte nodig)
  • Minder last van het overige verkeer door veel vrije banen
  • Rijdt op stroom, geen uitlaatgassen
  • Geen last van files in de stad (als de auto’s tenminste niet op de rails staan)

Nadelen tram

  • Als er iets op de rails ligt, kan de tram er niet zomaar even omheen rijden
  • Je kunt niet zomaar iets aan de route veranderen
  • Als de stroom uitvalt, kan de tram niet rijden
  • Het aanleggen van een nieuwe tramlijn duurt jaren.

Onderhoud en reparatie

Een tram kost ruim 2 miljoen euro en gaat gemiddeld 30 jaar mee. Iedere tram komt regelmatig in de werkplaats. Om te kijken of alles nog in orde is, om onderdelen te vervangen of voor een grondige schoonmaakbeurt. Per dag staan er zo’n 10 trams in de werkplaats.

Typen trams

HTM rijdt met drie typen trams in Den Haag en de omliggende gemeenten. Met 13 tramlijnen vervoeren wij dagelijks ruim 275.000 reizigers.

  • Rood-beige tram (GTL 8) - 71 trams
  • Blauw-witte tram (RandstadRail) - 71 lightrail trams
  • Rood-grijze tram (Avenio) - 70 stadstrams

De laatste twee hebben een lage instap zonder trap. Zo kunnen reizigers met een kinderwagen of rolstoel gemakkelijk naar binnen. De GTL tram heeft dit niet en daarom wordt deze tram de komende jaren vervangen.

Wist je dat de blauw-witte lightrail buiten de stad wel 80 km per uur kan rijden?