Persbericht
05 jun. 2025

HTM sluit 2024 af met een positief resultaat

HTM Personenvervoer N.V. heeft 2024 afgesloten met een positief nettoresultaat van €1,9 miljoen. Daarmee is het eerste jaar zonder coronasteun doorstaan.De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt en stijgende kosten maken dat het financiële resultaat van HTM onder druk staat. In deze uitdagende omstandigheden wist HTM haar dienstverlening in 2024 grotendeels op peil te houden en opnieuw de hoogste waardering te behalen in de landelijke 
OV-Klantenbarometer van 2024. De directie verwacht de komende jaren een toenemende vraag naar OV in onze regio die alleen gefaciliteerd kan worden als er blijvend maatschappelijke steun is voor betaalbaar en kwalitatief goed OV.

Afbeelding van het jaarverslag 2024 van HTM
Voorkant van het jaarverslag 2024 HTM

Jaarverslag HTM 2024

Algemeen directeur Jaap Bierman: “Dankzij de inzet van alle HTM’ers en het vertrouwen van onze reizigers en stakeholders, kijken wij met vertrouwen naar de toekomst. We blijven investeren in duurzaam, betrouwbaar en klantgericht openbaar vervoer voor de Haagse regio.” Financieel directeur Rein ter Horst: “Ondanks de toenemende vraag naar OV staat het resultaat van HTM onder druk door blijvend stijgende kosten. Bovendien baart de voorgenomen bezuiniging op de brede doelen uitkering OV ons natuurlijk zorgen.” 

Herstel na coronajaren 

2024 markeerde het eerste jaar waarin HTM volledig op eigen kracht opereerde, zonder de tijdelijke Transitievergoeding OV. De reizigersaantallen stegen met 9% ten opzichte van 2023 en bereikte 97% van het niveau van vóór de coronapandemie. De reizigersopbrengsten groeiden naar € 136,6 miljoen.

Dienstverlening onder druk, maar herstel ingezet 

Door personeelstekorten moest HTM tijdelijk de dienstregeling afschalen. Dankzij een nieuwe cao, intensieve wervingscampagnes en strategische personeelsplanning kon de instroom van nieuwe medewerkers worden verhoogd. Hierdoor is HTM in staat om de oorspronkelijke dienstregeling geleidelijk aan te herstellen.

Investeringen in duurzame mobiliteit 

Na een succesvolle afronding van het proefbedrijf eind 2024, rijdt het overgrote merendeel van de 42 stuks 12 m eCitaro stadsbussen inmiddels volgens dienstregeling. De instroom van de 60 stuks 18 m eCitaro-G duurt nog tot het najaar van 2025. Dan is HTM de eerste stadsvervoerder die volledig zero-emissie openbaar vervoer aanbiedt. Om het opladen van die elektrische bussen mogelijk te maken, heeft de busgarage op de Telexstraat een volledige tranformatie ondergaan door de aanleg van laadinfrastructuur.

De voorbereidingen voor de komst en 62 nieuwe TINA-trams zijn in volle gang. Ook werd gestart met de verbouwing van remise Harstenhoekplein en de voorbereidingen van de nieuwe remise Guldenlaan.

Klanttevredenheid blijft hoog 

HTM werd in 2024 voor het vierde jaar op rij uitgeroepen tot beste stadsvervoerder van Nederland. In de OV-Klantenbarometer scoorde HTM gemiddeld een 7,9. Reizigers waardeerden vooral de veiligheid, het betaalgemak en de reissnelheid.

Vooruitblik 

HTM verwacht dat de vraag naar openbaar vervoer in de regio Den Haag verder zal toenemen door bevolkingsgroei en economische ontwikkeling. De directie ziet ook kostenstijgingen die structureel van aard zijn. Dit maakt dat het resultaat van HTM structureel onder druk staat. Verdere groei van het aanbod van OV is mogelijk als er voldoende inkomsten en maatschappelijke bijdragen zijn om de uitvoering daarvan te bekostigen.

De directie waarschuwt dan ook voor de mogelijke gevolgen van de voorgenomen bezuinigingen op de Brede Doeluitkering (BDU). Deze kunnen vanaf 2026 impact hebben op het OV-aanbod in de regio. Jaap Bierman: “De betaalbaarheid én het aanbod van ons openbaar vervoer staat door stijgende kosten en de voorgenomen bezuiniging sterk onder druk. Daarover maken wij ons samen met de andere stadsvervoerders grote zorgen. Wat ons betreft is die voorgenomen bezuiniging een vergissing en moet deze van tafel. Dat geldt ook voor de korting van 225 miljoen op het Studenten OV.”