TINA: de nieuwe tram van HTM

Onze nieuwe stadstram TINA

Onze rood-beige GTL8-trams worden straks vervangen door de nieuwe, ruime en gelijkvloerse TINA-tram van het Zwitserse Stadler. We zijn volop bezig met de voorbereidingen, zowel aan het ontwerp van de TINA als aanpassingen in de stad om ervoor te zorgen dat in 2026 op alle trajecten toegankelijke trams kunnen rijden.

Een aantal zaken is al vastgesteld, zoals de kleur van de stoelen bijvoorbeeld. In november 2023 hebben zo'n 1.000 mensen een model van een halve TINA-tram op ware grootte bekeken. Zij dachten ook mee over een aantal keuzes zoals het type stopknop, hanglussen, vasthoudstangen en de inrichting van de rolstoelplek.

Inmiddels is de bouw van de TINA in volle gang, dat gebeurt in Polen. De 62 nieuwe trams stromen vanaf 2026 in om dan stapsgewijs de vertrouwde rood-beige trams te vervangen.

Hoe ziet de TINA-tram eruit?

In november 2023 stelden we iedereen in de gelegenheid om een kijkje te komen nemen in een model van onze TINA tram. Alle bezoekers konden hun feedback geven over zaken als stangen, stoelen, hanglussen, en dergelijke. Maar hoe komt de TINA er nu uit te zien. Neem gerust een kijkje via de bovenstaande video. De eerste TINA verwachten we in de zomer van 2025. Dan start HTM met de testen die nodig zijn voor het verkrijgen van een vergunning volgens de Wet lokaal spoor. Dit neemt bijna een jaar in beslag. 

Hieronder hebben we een aantal zaken op een rij gezet die - mede naar aanleiding van de feedback op het model in 2023 - zijn aangepast of gekozen.

Rolstoelplek

De rolstoelplek is groter geworden dan in het model dat eind 2023 is gepresenteerd, door de zijplanken dichter naar de deuren te verplaatsen. Er is een hoofdsteun aangebracht voor de veiligheid van de rolstoelgebruiker. Het rode rolstoelsymbool op de grond valt meer op. Het symbool is gedraaid, groter gemaakt en verschoven naar het midden. Daarnaast is de instap bij de deuren aangepast, waardoor de vloer vlakker is en makkelijker toegankelijk voor gebruikers van een rolstoel of reizend met een kinderwagen. 

Verlichting deuren

Bij het naderen van de volgende halte, kleuren de ledstrips wit aan de kant van de halte. Als een reiziger op de deurknop heeft gedrukt, wordt de ledstrip van die deur groen. Zodra de tram op de halte staat, kleuren de ledstrips op alle deuren aan de uitstapkant groen. Tijdens het openen (groen) en sluiten (rood) van de deuren gaan de led strips knipperen. 

Stopknoppen

De stopknoppen krijgen een zogeheten functionele verlichting. Drukt iemand tijdens de rit op de stopknop, dan zie je een rode rand oplichten. De stopknoppen op de stangen direct naast de deuren hebben een dubbele functie: het is zowel een stopknop als deur open-knop.

Stoelen

We hebben, mede naar aanleiding van de opmerkingen van bezoekers aan het model van de TINA, besloten dat er dikkere kussens komen op de stoelen. Ook zijn de rugkussens langer geworden. 

Overzichtelijk

De TINA-tram heeft een mooi en open doorzicht. De rugleuningen zijn overal op dezelfde hoogte. Dat is mogelijk doordat er geen opstapjes zijn naar de 4-zits, zoals bij de Aveniotram wel het geval is. Ook zijn de rode banden op de stangen overal visueel op dezelfde hoogte. Door de grote panaroma-ramen heb je vanuit de tram een open blik naar buiten. 

Informatieschermen

De TINA-tram heeft 3 dubbele schermen. Deze zijn aan beide kanten zichtbaar. Op het linkerscherm staat route-informatie. Op het rechterscherm kunnen we wisselende actuele informatie plaatsen. 

 

Bouw TINA-tram in volle gang

Je zou het niet zeggen, maar dit is onze eerste TINA-tram in aanbouw. Deze begint langzaamaan vorm te krijgen. De stalen wagenbakken van de TINA worden gebouwd in een fabriek van Stadler in Środa, Polen. Het duurt nog even voordat de eerste TINA-tram in het Haagse straatbeeld te zien is. We kunnen niet wachten!
 
We hebben begin 2025 vastgesteld hoe de  TINA er van binnen uit gaat zien. Overigens hebben we dankzij Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) 6 extra TINA-trams kunnen bestellen met het oog op de groei van het aantal reizigers in de komende jaren. Daar zijn wij natuurlijk blij mee.

stalen wagenbak van de TINA-tram van HTM in de fabriek in Polen