Wij helpen u graag

Wij zijn elke werkdag bereikbaar van 07:00 - 22:00 uur, zaterdag 08:00 - 22:00 uur en zondag 09:00 - 22:00 uur

Openingstijden - Servicepunten

Kaartje kopen?

  • HTM 2-Uurskaart

    Met deze kaart kunt u 2 uur rondreizen met de bussen en trams van HTM. Overstappen is toegestaan. De 2-Uurskaart kost € 4,00 per persoon. 

    Bekijk details

  • HTM Dagkaart

    Met deze kaart kunt u de hele dag onbeperkt reizen met de bussen en trams van HTM. Handig voor een dagje uit. De Dagkaart kost € 7,10 per persoon.

    Bekijk details

  • HTM Kinder Dagkaart

    Voor kinderen van 4 t/m 12 jaar is de voordelige Kinder Dagkaart handig. Met deze kaart kan een kind de hele dag onbeperkt reizen met de bussen en trams van HTM. De Kinder Dagkaart kost € 1,50 per persoon. Kinderen onder de 4 jaar reizen gratis!

    Bekijk details

  • HTM Kinder Groepskaart

    Op deze kaart kunnen maximaal 10  kinderen (4 t/m 18 jaar) en 2 begeleiders (vanaf 19 jaar) reizen in alle bussen en trams van HTM. Handig voor een schoolreisje, kinderfeestje of een familie-uitje. De Kinder Groepskaart kost € 29.

    Bekijk details​​​​​​​

  • HTM 3 dagenkaart

    Met de '3 Day The Hague Travelcard' kunt u 3 dagen lang rondreizen met de bussen en trams van HTM. U ontvangt bij het vervoerbewijs handige informatie over het reizen naar de belangrijkste bezienswaardigheden in Den Haag, Delft, Zoetermeer en Scheveningen. De 3 dagenkaart kost € 18 per persoon en is geldig vanaf de eerste check-in tot en met het einde van de 3e dag.

    Bekijk details​​​​​​​

  • P+R Hoornwijck: parkeren en tramretour

    Reist u naar het centrum van Den Haag maar wilt u de files vermijden en voordelig parkeren? Kies dan voor P+R Hoornwijck. Goedkoop parkeren en gemakkelijk met de tram naar het centrum van Den Haag reizen.

    Bekijk details

Gevonden voorwerpen

  • Ik ben iets verloren, wat nu?

    Wanneer u iets verloren bent in bus of tram kunt op de pagina van iLost zien of het voorwerp gevonden is. 

    Bekijk gevonden voorwerpen

  • Kan ik mijn gevonden voorwerp bij HTM ophalen?

    Nee, dat kan niet. De gevonden voorwerpen worden opgestuurd. Dat kan naar ieder adres in Nederland of het buitenland.

  • Wat als mijn voorwerp er niet tussen staat?

    Staat het voorwerp na 2 dagen nog niet vermeld op de website? Dan hebben we het voorwerp helaas niet gevonden. 

  • Na hoeveel dagen staat het voorwerp op de website vermeld?

    Momenteel worden door Corona alleen maandag, woensdag en vrijdag verloren voorwerpen aangeleverd.

    • Bent u iets verloren op vrijdag na 12 uur, zaterdag, zondag en maandag tot 12 uur staan de gevonden voorwerpen op maandag na 18 uur op de website.
    • Bent u iets verloren op maandag na 12 uur, dinsdag en woensdag tot 12 uur staan de gevonden voorwerpen op woensdag na 18 uur op de website.
    • Bent u iets verloren op woensdag na 12 uur, donderdag en vrijdag tot 12 uur staan de gevonden voorwerpen op vrijdag na 18 uur op de website.

Abonnementen en korting

  • Regio abonnement

    Reist u vaak in de regio Den Haag - Rotterdam - Zoetermeer - Leiden? Dan is het Regio abonnement iets voor u. Onbeperkt reizen met bus, tram en metro binnen een gebied dat u zelf kunt uitzoeken. De prijs heeft u zo zelf in de hand. 

    Bekijk details

  • Altijd korting abonnement

    Pakt u vaak de bus, tram of metro in heel Nederland? Met het Altijd Korting abonnement krijgt u altijd korting op de reis die u maakt met bus, tram of metro. Bij alle andere openbaar vervoer bedrijven.

    Bekijk details

  • Abonnement voor Haagse Ooievaarspashouder ouder dan de AOW-leeftijd

    Bent u ouder dan de AOW-leeftijd en heeft u de Haagse Ooievaarspas? Dan kunt u gratis reizen op uw persoonlijke OV-chipkaart aanvragen. U reist dan gratis met de trams en bussen van HTM.

    Bekijk details

  • Abonnement voor jongeren met een Haagse Ooievaarspas

    Haagse jongeren (12 t/m 17 jaar) met een Haagse Ooievaarspas kunnen bij Leergeld Den Haag een HTM-abonnement en een persoonlijke OV-chipkaart aanvragen.
    Het HTM-abonnement is geldig in alle trams en bussen van HTM tijdens de weekenden (zaterdag en zondag) en de officiële schoolvakanties. Het abonnement is niet geldig in de HTM Nachtbus.

    Bekijk details

  • Regio maand- of jaarabonnement stopzetten?

    Uw Regio maand- of jaarabonnement stopzetten kan bij een HTM Servicepunt. Dit kan kosteloos tot en met de tweede dag na de ingangsdatum van het abonnement. Een Regio maandabonnement kunt u daarna niet meer stopzetten. Een Regio jaarabonnement kunt u ook na de 2e dag na ingangsdatum stopzetten. U krijgt het bedrag terug van de ongebruikte maanden. Behalve de laatste 2 maanden, omdat u die gratis heeft gekregen. De administratiekosten voor het stopzetten/beëindigen van het contract zijn € 5,-.  

Boetes

  • Wat houdt de boete in?

    Een proces-verbaal (boete) kost € 50,00. Dit bedrag wordt verhoogd met € 5,00 voor een ritkaart. Met deze ritkaart kunt u nog 2 uur reizen met de bussen en trams van HTM (niet geldig op de HTM Nachtbus). Bij het opmaken van een proces-verbaal vraagt de controleur naar een geldig legitimatiebewijs. Het bedrag van € 55,00 moet u binnen 21 dagen betalen, maar kunt u ook direct bij de controleur betalen met een bankpas. Het is mogelijk om tegen een proces-verbaal in verweer te  gaan.

  • Wat is een controlekaart?

    De controlekaart is een alternatief voor een proces verbaal en kost € 42,00. Deze dient direct (met een bankpas) te worden betaald bij de controleur. U koopt dan eigenlijk alsnog een vervoerbewijs, echter tegen een verhoogd tarief. Daarmee voorkomt u dat een proces verbaal wordt uitgeschreven. U kunt dan echter achteraf geen bezwaar maken. Met een controlekaart kunt u 2 uur reizen met alle bussen en trams van HTM (niet geldig op de HTM Nachtbus).

  • Ik ben mijn OV-chipkaart met abonnement vergeten en krijg een boete. Wat nu?

    Wanneer u een persoonlijke OV-chipkaart met daarop een geldig abonnement of studentenreisproduct bent vergeten en een boete heeft gekregen, kunt u gebruik maken van het zogenoemde toonrecht. Voorwaarde is dat u zich in de bus of tram kunt legitimeren, omdat de controleur een proces-verbaal uitschrijft.

    Ga binnen 10 dagen na de dag van overtreding met het proces-verbaal, uw persoonlijke OV-chipkaart met daarop het geldige abonnement of studentenreisproduct en een geldig identificatiebewijs naar een HTM Servicepunt. Als blijkt dat u inderdaad een geldig abonnement of studentenreisproduct had op het moment dat u het proces-verbaal ontving, dan vervalt het proces-verbaal. Wel zijn er € 8,00 administratiekosten aan verbonden.

    Het tonen van een OVchipkaart met daarop een geldig abonnement of studentenreisproduct wordt tijdens de controle door de controleur toegekend. Dit vermeldt de controleur dan als zodanig op het proces-verbaal, waardoor de medewerker van het HTM Servicepunt kan zien of de toonregeling van kracht is.

  • Hoe betaal ik de boete?

    Betaal de boete direct bij de controleur met een bankpas. Of maak het juiste bedrag binnen 21 dagen over per bank naar: IBAN NL71 INGB 0000 0088 30, ten name van: HTM verhoogd tarief rekening.

    Vermeld hierbij het nummer dat op de voorzijde van het proces-verbaal staat. Zo voorkomt u extra kosten als gevolg van een betalingsherinnering of inschakeling van een incassobureau door HTM.

  • Hoe kan ik bezwaar maken tegen de boete?

    U kunt binnen 14 dagen na de dag van overtreding in bezwaar gaan tegen een proces-verbaal. Stuur hiervoor een brief of e-mail naar HTM. HTM neemt het bezwaar uitsluitend in behandeling als het proces verbaal eveneens binnen deze 14 dagen is betaald. 

    Bezwaar maken kan als u:

    • feiten kunt aandragen waaruit blijkt dat het onterecht is dat u het proces-verbaal ontving
    • aannemelijk kunt maken dat er relevante omstandigheden waren waarmee de controleur geen rekening heeft gehouden.

    Meer details

  • Wanneer heeft het zin om bezwaar te maken?

    Bezwaar maken heeft alleen kans van slagen als u:

    • feiten kunt aandragen waaruit blijkt dat het onterecht is dat u het proces-verbaal ontving
    • aannemelijk kunt maken dat er relevante omstandigheden waren waarmee de controleur geen rekening heeft gehouden
    • reageert binnen 14 dagen na de dag van overtreding. HTM neemt uw bezwaar alleen in behandeling wanneer het proces-verbaal eveneens binnen deze 14 dagen is betaald.

    Het heeft geen zin om bezwaar te maken als u:

    • had vergeten in te checken
    • te laat had ingecheckt
    • geen saldo had op uw OV-chipkaart
    • reisde op de persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders
    • geen of onvoldoende (munt)geld had om een kaartje te kopen
    • uw OV-chipkaart gebroken of beschadigd was, waardoor uitlezen onmogelijk bleek
    • tijdens de controle misbruik blijkt te hebben gemaakt van de HTM Ticket App
  • Wat houdt de coulanceregeling in?

    De coulanceregeling van HTM houdt in dat reizigers die een proces-verbaal hebben ontvangen voor het reizen zonder geldig vervoerbewijs, in bepaalde gevallen het bedrag van de boete kunnen terugkrijgen. Reist u met een vooraf betaald vervoerbewijs op een OV-chipkaart, maar bent u vergeten in te checken en kreeg u toen een proces-verbaal? Dan kunt u (maximaal 3x per kalenderjaar) een verzoek bij HTM indienen om het bedrag van het betaalde proces-verbaal terug te krijgen. HTM neemt een coulanceverzoek in behandeling wanneer dit binnen 14 dagen na de dag van overtreding ontvangen is en het proces-verbaal binnen deze 14 dagen is betaald. 

  • Hoe dien ik een verzoek in voor een coulanceregeling?

    Download het coulanceformulier, print het uit en vul het in. Of haal een exemplaar bij een HTM Servicepunt. Stuur het formulier naar HTM Coulancebehandeling, postbus 28503, 2502 KM  Den Haag. Of mail het formulier als PDF-bestand via de volgende link naar de juiste afdeling.