Coulance regeling

De coulanceregeling van HTM houdt in dat reizigers, die een proces-verbaal hebben ontvangen voor het reizen zonder geldig vervoerbewijs, soms het bedrag van de boete kunnen terugkrijgen.

Reis je met een vooraf betaald vervoerbewijs op een OV-chipkaart, maar heb je vergeten in te checken, waardoor je een proces-verbaal ontving? Dan kun je maximaal drie keer per kalenderjaar een verzoek bij HTM indienen om het bedrag van het betaalde proces-verbaal terug te krijgen.

Iedere reiziger is verplicht om te reizen met een geldig vervoerbewijs. Je hebt pas een geldig vervoerbewijs nadat je hebt ingecheckt met je OV-chipkaart of een los kaartje hebt gekocht. Ook wanneer je reist met een vervoerbewijs dat je vooraf betaalde, ben je verplicht om in te checken.

HTM neemt een coulanceverzoek in behandeling wanneer dit binnen 14 dagen na de dag van overtreding bij ons binnen is. Het proces-verbaal moet eveneens binnen deze 14 dagen zijn betaald.

Indienen verzoek coulanceregeling

Per post
Download het coulanceformulier, print het uit en vul het in. Of haal een exemplaar bij een HTM Servicepunt. Stuur het formulier naar HTM Coulancebehandeling, postbus 28503, 2502 KM  Den Haag. 

Per e-mail
Download het coulanceformulier, print het uit en vul het in. Stuur het ingevulde formulier als PDF-bestand naar ons e-mailadres verweer@htm.nl

Formulier coulance regeling

Let op: de datum van ontvangst bepaalt of je de brief binnen 14 dagen verstuurde en de datum van bijschrijving op ons rekeningnummer bepaalt of je binnen 14 dagen hebt betaald. 

Regels coulanceregeling:

  • Je mag 3 keer per kalenderjaar een verzoek bij HTM indienen.
  • De boete moet eerst betaald worden op rekening IBAN NL71 INGB 0000 0088 30. Daarna kun je een verzoek indienen om het geld terug te krijgen. Het verzoek moet binnen 14 dagen na de dag dat je de boete hebt ontvangen bij HTM binnen zijn.
  • Indien je geld terugkrijgt, wordt het boetebedrag gestort op de bankrekening waarmee de boete is betaald.
  • Reizigers, die reizen met een vooraf betaald vervoerbewijs, maar niet hebben ingecheckt en daardoor een boete ontvingen, kunnen verzoeken het geld van de ontvangen en betaalde boete terug te krijgen.

Vooraf betaalde vervoerbewijzen zijn:

  • Net abonnement (op persoonlijke OV-chipkaart)
  • OV Studenten reisproduct (op persoonlijke OV-chipkaart)
  • OV-jaarkaart / OV-vrij (op een persoonlijke OV-chipkaart)
  • Regio abonnement (op persoonlijke OV-chipkaart)
  • HTM Traject abonnement Zoetermeer - Den Haag (op persoonlijke OV-chipkaart)
  • HTM Avondurenabonnement (op persoonlijke OV-chipkaart)
  • HTM Ooievaarspas reisproduct (op persoonlijke OV-chipkaart)
  • OV-Vrij Dagkaart (los kaartje)
  • OV-Voordeeluren dagkaart (los kaartje)
  • HTM Dagkaart (op persoonlijke of anonieme OV-chipkaart of als los kaartje)
  • HTM 3 Day The Hague Travelcard (los  kaartje)
  • HTM Kinderkaart (op persoonlijk OV-chipkaart of als los kaartje)
  • HTM Relatie Retour (los kaartje)
  • HTM Kennismakingskaart (los kaartje)
  • HTM Alles Kids Groepsretour (op persoonlijke of anonieme OV-chipkaart)
  • Haaglanden Alles Kids Groepsretour (op persoonlijke of anonieme OV-chipkaart)
  • Tourist Day Ticket (los kaartje)

HTM helpt je graag

Klantenservice: 0900-4864636

(gebruikelijke belkosten)

Maandag t/m vrijdag 07:00 – 22:00 uur
Zaterdag 08:00 – 22:00 uur
Zondag 09:00 – 22:00 uur
Of op Facebook en Twitter.