Klantenservice
Wij helpen je graag!

Wij helpen je graag
Maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 20.00 uur, op zaterdag, zon- en feestdagen van 09.00 - 17.00 uur.
Openingstijden - Servicewinkels
Station Den Haag Centraal (OV Servicewinkel)
| DAG | TIJD |
| Maandag t/m vrijdag | 07:00 - 20:00 uur |
| Zaterdag | 08:00 - 19:00 uur |
| Zondag | 09:00 - 19:00 uur |
Deze HTM servicewinkel is te vinden op de begane grond van Den Haag Centraal Station, in de OV Servicewinkel, ingang Rijnstraat.
Station Hollands Spoor (OV Servicewinkel)
| DAG | TIJD |
| Maandag t/m vrijdag | 07:00 - 19:00 uur |
| Zaterdag | 09.00 - 17:00 uur |
| Zondag | 09:00 - 17:00 uur |
Deze HTM servicewinkel is te vinden in de OV Servicewinkel in de stationshal van station Hollands Spoor.
Zoetermeer Centrum West
| DAG | TIJD |
| Maandag t/m vrijdag | 09:00 - 17:00 uur |
| Zaterdag | Gesloten |
| Zondag | Gesloten |
Deze HTM servicewinkel is te vinden aan de bus-zijde van station Zoetermeer Centrum West.
Afdeling Proces Verbaal
Voor vragen over een proces verbaal zijn onze collega's bereikbaar op werkdagen van 08:00 - 15:30 uur. Bel hiervoor naar 0900 - 4864636.
OVpay
Wat is OVpay?
OVpay is de nieuwe manier om in- en uit te checken in het OV. Check in met je contactloze betaalpas, creditcard of mobiel.
Waarom OVpay?
In de 16 jaar dat de OV-chipkaart nu bestaat, zijn er betere en betrouwbaardere technieken ontwikkeld. Ook worden nieuwe manieren van betalen toegevoegd. Denk dan aan de betaalpas, reizen op GPS, creditcard en mobiel. De huidige OV-chipkaart maakt op termijn plaats voor een nieuwe OV-chipkaart met nieuwe technologie. Voorlopig kan iedereen gewoon in- en uitchecken met de vertrouwde OV-chipkaart.
Wie doen er allemaal mee met OVpay?
Alle OV-bedrijven in Nederland doen mee, maar de introductiedatum verschilt per vervoerder. HTM is gestart in het najaar van 2022. Een actueel overzicht van alle deelnemende OV-bedrijven vind je op www.ovpay.nl
Waar kan ik meer over OVpay vinden?
Bezoek onze pagina of ga naar ovpay.nl.
Geld terugvragen
Hoe vraag ik geld terug vanwege een vertraging?
Als de vertraging langer dan 30 minuten duurt, kan je € 3,- terugvragen.
Na mijn rit is een verkeerd bedrag afgeschreven, wat nu?
Is er een te hoog bedrag van de OV-chipkaart of betaalpas afgeschreven voor een rit? Of heb je niet kunnen in- of uitchecken? Dan kun je het bedrag terugvragen.
Kaartje kopen?
HTM 2 Uurskaart
Met deze kaart reis je 2 uur met de bussen en trams van HTM. Overstappen is toegestaan. De 2 Uurskaart kost € 4,70 per persoon.
HTM Dagkaart
Met deze kaart reis je de hele dag onbeperkt met de bussen en trams van HTM. Overstappen is toegestaan. De HTM Dagkaart kost € 8,30 per persoon.
HTM Kinder Groepskaart
Reis je met een groep kinderen? Kies dan voor de HTM Kinder Groepskaart. Met deze kaart reizen maximaal 10 kinderen (4 t/m 18 jaar) en 2 begeleiders (vanaf 19 jaar) met alle trams en bussen van HTM. Handig voor een schoolreisje, kinderfeestje of familie-uitje! De Kinder Groepskaart kost € 26,50.
HTM 3 dagenkaart
Met de HTM 3-dagenkaart reis je 3 dagen lang met alle bussen en trams van HTM. Bij aanschaf van het kaartje krijg je een informatiegids over het reizen naar alle bezienswaardigheden in Den Haag, Delft, Zoetermeer en Scheveningen. De HTM 3 dagenkaart kost € 21,00 per persoon en is geldig vanaf de eerste check-in tot en met het einde van de 3e dag.
HTM Kinder Dagkaart
Reis je met een kind van 4 t/m 12 jaar? Koop dan de Kinder Dagkaart. Met dit kaartje reist een kind de hele dag onbeperkt met de bussen en trams van HTM. De Kinder Dagkaart kost € 1,50 per persoon.
Kinderen onder de 4 jaar reizen gratis!
Tourist Day Ticket
Met de Tourist Day Ticket reis je één dag onbeperkt met het vervoer van HTM, RET, Arriva, Connexion, EBS, Qbuzz en Waterbus in Zuid-Holland. De Tourist Day Ticket kost € 17,- per persoon.
P+R Hoornwijck: parkeren en tramretour
Reis je naar Den Haag centrum maar wil je files vermijden en voordelig parkeren? Kies dan voor P+R Hoornwijck. Parkeer je auto goedkoop en reis met de tram naar het centrum van Den Haag.
Abonnementen en korting
HTM Maandkorting
Ben je tussen de 12 en 64 jaar en reis je regelmatig met HTM? Kies dan voor HTM Maandkorting! Met dit abonnement krijg je 20% korting op alle ritten met HTM. Deze korting wordt ook in de spits en weekenden verrekend op het saldotarief. Let op: HTM Maandkorting kost tijdelijk € 4,- per maand. Ontdek je voordeel.
Regio abonnement
Reis je vaak in de regio Den Haag - Rotterdam - Zoetermeer - Leiden? Kies dan voor het Regio Abonnement. Hiermee reis je onbeperkt met de bus, tram en metro binnen een zelf uitgekozen gebied. Zo heb je de prijs zelf in eigen hand.
Altijd korting abonnement
Dit abonnement is vanaf 1 januari 2025 niet meer beschikbaar.
Pak je regelmatig de bus, tram, of metro in heel Nederland? Kies dan voor het Altijd Korting Abonnement. Hiermee heb je op iedere OV-reis korting, geldig bij ieder openbaar vervoersbewijs in Nederland.
Abonnement voor Haagse Ooievaarspashouder ouder dan de AOW-leeftijd
Ben je ouder dan de AOW-leeftijd en in bezit van de Haagse Ooievaarspas? Dan heb je recht op gratis reizen met de trams en bussen van HTM. Vraag Gratis Reizen aan op de OV-chipkaart.
Abonnement voor jongeren met een Haagse Ooievaarspas
Ben je tussen de 12 t/m 17 jaar oud en in bezig van de Haagse Ooievaarspas? Dan kun je bij Stichting Leergeld Den Haag een HTM abonnement en een persoonlijke OV-chipkaart aanvragen. Het HTM abonnement is geldig in alle trams en bussen van HTM tijdens het weekend (zaterdag en zondag) en officiële schoolvakanties. Let op: Het abonnement is niet geldig in de HTM Nachtbus.
Kan ik mijn HTM abonnement combineren met NS Flex?
HTM Maandkorting en het Regio-abonnement werken niet op een OV-chipkaart waarop ook een NS Flex abonnement staat. HTM is niet aansprakelijk voor de mogelijke gevolgen.
Regio maand- of jaarabonnement stopzetten
Wil je een Regio Maand- of Jaarabonnement stopzetten? Ga hiervoor naar een HTM Servicewinkel.
- Een Regio Maandabonnement kan kosteloos worden stopgezet t/m de tweede dag na de ingangsdatum van het abonnement.
- Een Regio Jaarabonnement kan ook op andere tijdstippen worden stopgezet. Het bedrag van de ongebruikte maanden wordt teruggestort, behalve de laatste 2 maanden omdat deze cadeau worden gegeven bij het abonnement.
De administratiekosten voor het stopzetten of beëindigen van het contract zijn € 5,-
Gevonden voorwerpen
Ik ben iets verloren, wat nu?
Ben je iets verloren in een bus of tram? Bekijk het overzicht van gevonden voorwerpen bij iLost. Deze pagina wordt op maandag, woensdag en vrijdag aangevuld met nieuwe voorwerpen.
Let op: anonieme en persoonlijke OV-chipkaarten worden niet meer bewaard. Blokkeer de OV-chipkaart via ov-chipkaart.nl.
Kan ik mijn gevonden voorwerp bij HTM ophalen?
Nee, dat kan niet. De gevonden voorwerpen worden opgestuurd. Dat kan naar ieder adres in Nederland of het buitenland.
Wat als mijn voorwerp er niet tussen staat?
Staat het voorwerp na 2 dagen nog niet vermeld op de website? Dan hebben we het voorwerp helaas niet gevonden.
Na hoeveel dagen staat het voorwerp op de website vermeld?
Gevonden voorwerpen worden op maandag, woensdag en vrijdag aangemeld.
- Ben je iets verloren tussen vrijdag 12:00 uur en maandag 12:00 uur? De gevonden voorwerpen staan maandagavond na 18:00 uur op de website.
- Ben je iets verloren tussen maandag 12:00 uur en woensdag 12:00 uur? De gevonden voorwerpen staan woensdagavond na 18:00 op de website.
- Ben je iets verloren tussen woensdag 12:00 uur en vrijdag 12:00 uur? De gevonden voorwerpen staan vrijdagavond na 18:00 op de website.
Ik heb een OV-chipkaart gevonden, wat nu?
Je kan de OV-chipkaart bij het HTM Servicewinkel op station Den Haag Centraal inleveren.
Let op: anonieme en persoonlijke OV-chipkaarten worden niet meer bewaard. Blokkeer de OV-chipkaart via ov-chipkaart.nl.
Boetes
Wat kost een boete?
Heb je geen geldig vervoerbewijs bij een controle? Dan krijg je een boete van € 70,-. Daar komt € 6,- bij voor een Rit Uitrij-kaart. Met deze kaart kun je 2 uur reizen met HTM-bus en -tram (niet in de Nachtbus).
Belangrijk
Betaal binnen 3 weken na de boete het bedrag van € 76. Als je niet direct betaalt, ontvang je 7 dagen na de boete een betalingsherinnering: je hebt dan nog 14 dagen.
Betaal je niet op tijd?
Dan moet je € 20 extra betalen. Betaal je na die herinnering niet binnen 7 dagen? Dan gaat de boete naar een incassobureau of de officier van justitie. De kosten kunnen dan veel hoger worden.
Hoe betaal ik een boete?
Maak het bedrag van € 76,- direct over naar:
Rekeningnummer: NL71 INGB 0000 0088 30
Ten name van: HTM Verhoogd Tarief Rekening
Belangrijk: Zet bij de betaling het nummer van je Rit Uitrij-kaart of het boetenummer.
Je moet het bedrag binnen 3 weken na de boete te betalen.
Kan ik bezwaar maken tegen de boete?
Ja, dat kan. Let op: HTM kijkt alleen naar je bezwaar als je:
De boete binnen 14 dagen hebt betaald
Je bezwaar binnen 14 dagen indient
Belangrijk: de 14 dagen beginnen op de datum waarop je de boete kreeg.
Stuur je bezwaar via het contactformulier of per post naar:
Adres: HTM Bezwaarbehandeling
Postbus 28503
2502 KM Den Haag
Leg duidelijk uit waarom je vindt dat je de boete onterecht hebt gekregen. Beschrijf ook de situatie.
Stuur dit mee:
Je naam, adres en telefoonnummer
Een kopie van de Rit Uitrij-kaart (kaartnummer en barcode goed zichtbaar)
Eventueel een kopie van je OV-chipkaart
Het heeft geen zin om bezwaar te maken als:
Je niet had ingecheckt
Je te laat had ingecheckt
Je geen saldo had
Je reisde met de OV-chipkaart van iemand anders
Je geen (munt)geld had voor een kaartje
Je OV-chipkaart kapot was
Je misbruik maakte van de HTM App tijdens controle
Ik was mijn OV-chipkaart vergeten, maar ik heb een abonnement. Wat nu?
Had je wel een geldig abonnement tijdens je reis, maar was je je OV-chipkaart vergeten? Dan kun je een coulanceverzoek doen via het coulanceformulier.
Voorwaarden:
Je hebt de boete binnen 14 dagen betaald
Je identiteitsbewijs tijdens de controle was geldig
Een HTM-medewerker bekijkt je verzoek. Klopt je identificatiebewijs dat je hebt getoond tijdens de aanhouding met de persoonlijke OV-chipkaart met abonnement? Dan krijg je je geld terug. Let op: dit kan maximaal 3 keer per jaar.
Ik heb direct betaald bij de controleur. Krijg ik nog een brief?
Nee. Alleen als je niet direct in het voertuig betaalt, ontvang je 7 dagen na de boete herinneringsbrief.
Schade melden?
Wil je schade melden of heb je vragen over een schade? Neem contact op met onze klantenservice (0900 - 4864636) of vul het online contactformulier in.