OV-chipkaart

OV-chipkaart; het vervoerbewijs van Nederland

De OV-chipkaart is het betaalmiddel voor het openbaar vervoer in Nederland. Met een opgeladen OV-chipkaart op zak reist u in alle bussen, trams en treinen. Bij HTM, maar ook bij alle andere openbaarvervoerbedrijven in Nederland. Het werkt simpel: zorg steeds voor voldoende geld (saldo) of een reisproduct op uw  OV-chipkaart en u hoeft alleen maar in- en uit te checken.

Uitleg over werking ov-chipkaart

Aanschaf OV-chipkaart

  • Welke soorten OV-chipkaarten zijn er?

    Er zijn twee soorten OV-chipkaarten:

    • Anonieme OV-chipkaart         

    De anonieme kaart kunt u met meerdere mensen gebruiken, maar niet op hetzelfde moment. De anonieme kaart is niet aan één persoon verbonden. Er kunnen geen abonnementen op, er is geen leeftijdskorting en u zet er zelf geld op. Lees meer over de anonieme OV-chipkaart.

    • Persoonlijke OV-chipkaart

    Als u vaak met het openbaar vervoer reist, dan is de persoonlijke OV-chipkaart handig. U kunt er verschillende reisproducten tegelijk op zetten en u krijgt leeftijdskorting. Alles handig op 1 kaart. Ook kunt u het saldo op de kaart automatisch opladen. Lees meer over de persoonlijke OV-chipkaart of vraag hem direct aan.

    Een OV-chipkaart kost € 7,50.

    Let op: hiermee kunt u nog niet reizen. U moet eerst geld op uw kaart zetten (opladen). Dat kan bij een oplaadpunt. Na het opladen kunt u gaan reizen.

  • Waar is de OV-chipkaart te koop?

    De anonieme OV-chipkaart is te koop:

    • Bij verkoopautomaten van NS
    • Bij winkels zoals supermarkten, Bruna en Primera. Zoek een verkooppunt bij u in de buurt
    • Bij een HTM Servicepunt (Station Den Haag Centraal, Station Hollands Spoor, halte Zoetermeer Centrum-West, Station Delft)

    Een anonieme OV-chipkaart krijgt u meteen mee.

    De persoonlijke OV-chipkaart is te koop:

    • Online: www.ov-chipkaart.nl
    • Per post: Haal een aanvraagpakket op bij een HTM Servicepunt (Station Den Haag Centraal, Station Hollands Spoor, halte Centrum-West in Zoetermeer, Station Delft).

    Een persoonlijke OV-chipkaart wordt opgestuurd.

  • Hoe zet ik saldo op mijn OV-chipkaart?

    Dat kan op verschillende manieren:

    Automaten in de trams

    In alle trams van HTM kunt u bij de automaat gebruik maken van de volgende diensten:

    • Geld op de OV-chipkaart zetten (€ 5, €10, € 20, € 50)
    • Bestellingen ophalen
    • Kaartgegevens inzien

    U betaalt met muntgeld, bankpas of creditcard (Visa, Mastercard).

    Gele oplaad- en ophaalautomaten

    Deze automaten staan in verschillende winkels zoals supermarkten, Bruna en Primera. U betaalt met een bankpas en kunt gebruik maken van de volgende diensten: 

    • Geld op de OV-chipkaart zetten
    • Bestellingen ophalen van OV-chipkaart.nl
    • Huidig saldo op de OV-chipkaart bekijken

    NS-automaten

    Deze automaten staan op de treinstations. U betaalt met bankpas, creditcard of met muntgeld.
    U kunt hier ook NS reisproducten kopen. 

    HTM Servicepunten

    Bij alle HTM Servicepunten kunt u:

    • Geld op de OV-chipkaart zetten
    • Een maandabonnement kopen
    • Bestellingen ophalen van OV-chipkaart.nl
    • Huidig saldo op de OV-chipkaart bekijken

    U betaalt met bankpas, munt- of briefgeld of met creditcard.

    Wilt u weten waar zich de dichtstbijzijnde automaat bevindt: Klik hier om een automaat te zoeken bij u in de buurt.

     

  • Hoe zet ik automatisch saldo op mijn OV-chipkaart?

    Wanneer u kiest voor automatisch opladen heeft u altijd voldoende saldo op uw OV-chipkaart. Het principe is simpel. Is het saldo te laag? Dan wordt automatisch een bedrag op de OV-chipkaart gezet. Dat bedrag kunt u zelf kiezen. Het bedrag wordt daarna van uw bankrekening afgeschreven. Automatisch opladen kan alleen met een persoonlijke OV-chipkaart. Aanvragen werkt heel eenvoudig via ov-chipkaart.nl.

     

Reizen met de OV-chipkaart

  • Hoe reis ik met de OV-chipkaart?

    Inchecken:

    • Aan het begin van de reis checkt u in bij een kaartlezer in de bus of tram. Houd de OV-chipkaart voor het roze logo op de kaartlezer.
    • Wacht op de piep. U ziet de tekst 'incheck ok'.
    • De kaartlezer controleert of u voldoende saldo of een geldig reisproduct hebt om te reizen. Het instaptarief van € 4,- wordt nu automatisch van uw saldo afgeschreven.

    Uitchecken:

    • Als u de tram of bus verlaat, checkt u uit. Houd uw OV-chipkaart weer voor het roze logo op de kaartlezer.
    • Wacht op de 2 piepjes. Dan verschijnt de tekst 'uitcheck ok'.
    • De kaartlezer berekent het bedrag dat u moet betalen voor de reis. Dit bedrag wordt automatisch verrekend met het instaptarief van € 4. Op het scherm van de kaartlezer ziet u welk bedrag er van uw saldo is afgeschreven. Ook ziet u hoeveel geld er nog op uw OV-chipkaart staat.

    Wat doe ik wanneer ik moet overstappen?

    Stapt u over op een andere tram of bus, dan betaalt u niet opnieuw het basistarief. Dit gaat automatisch als de tijd tussen het uitchecken in de eerste bus of tram en het inchecken in de volgende bus of tram minder dan 35 minuten is.

     

  • Wat doe ik wanneer ik moet overstappen?

    Stapt u over op een andere tram of bus, dan betaalt u niet opnieuw het basistarief. Dit gaat automatisch als de tijd tussen het uitchecken in de eerste bus of tram en het inchecken in de volgende bus of tram minder dan 35 minuten is.

Kosten van de OV-chipkaart

  • Wat kost een OV-chipkaart?

    Een OV-chipkaart kost € 7,50.

    Let op: hiermee kunt u nog niet reizen. U moet eerst geld op uw kaart zetten (opladen). Dat kan bij een oplaadpunt. Na het opladen kunt u gaan reizen.

  • Wat zijn de reiskosten?

    De prijs voor een rit bestaat uit een basistarief van € 0,98 en een kilometerprijs van 16,9 eurocent per kilometer. Heeft u een persoonlijke OV-chipkaart en bent u tussen de 4 t/m 11 jaar of 65 jaar en ouder? Dan reist u standaard met korting. Het basistarief is dan € 0,65 en het kilometertarief 11,2 eurocent.

Problemen oplossen

  • Wat doe ik als ik niet kan uitchecken of dit vergeten ben?

    • Als u vergeten bent uit te checken, ga dan naar uitcheckgemist.nl
    • Reist u met een zakelijke OV-chipkaart? Ga dan voor een gemiste uitcheck naar het teruggaveformulier. Geldt niet voor NS Businesscard
    • Nooit meer een vergeten uitcheck missen? Meld u aan bij Uitcheck gemist alert en ontvang een seintje om uw geld terug te vragen
    • Is de kaartlezer defect en heeft u teveel betaald? Ga naar het teruggaveformulier. U kunt ook langskomen bij één van de HTM klantenservicepunten.
  • Wat doe ik bij verlies of diefstal?

    • Anonieme OV-chipkaart

    Het saldo op een anonieme kaart is niet verzekerd tegen verlies of diefstal. De kaart is namelijk anoniem en is dus niet gekoppeld aan persoonlijke gegevens. Bij verlies of diefstal bent u het geld dat nog op de kaart stond kwijt. U kunt een nieuwe OV-chipkaart kopen voor € 7,50.

    • Persoonlijke OV-chipkaart

    De producten op een persoonlijke OV-chipkaart zijn verzekerd tegen verlies of diefstal. Blokkeer de OV-chipkaart meteen. 
    Dit kan op twee manieren: Door te bellen met de OV-chipkaart Klantenservice 0900-0980 (in het weekend gesloten). De kaart is de volgende dag geblokkeerd. Of via een ‘Mijn OV-chipkaart’-account op ov-chipkaart.nl. De kaart is binnen 24 uur geblokkeerd.

    Kijk voor alle informatie over het vervangen van een OV-chipkaart op ov-chipkaart.nl

    Regeling Regio jaarabonnement

    Heeft u een Regio jaarabonnement op de verloren of gestolen OV-chipkaart staan?

    In de tijd dat u moet wachten voordat u de vervangende OV-chipkaart thuisgestuurd krijgt, kunt u tegen betaling van € 25,- borg een tijdelijke OV-chipkaart met abonnement lenen bij HTM.  Ga hiervoor naar een HTM-Servicepunt.

    Meer details

  • Mijn OV-chipkaart is kapot, wat nu?

    Ga naar een HTM Servicepunt of een NS balie om te kijken wat er aan de hand is. Uw kaart wordt gecheckt en u krijgt een advies wat nu te doen.

    • Anonieme OV-chipkaart

    Als uw anonieme OV-chipkaart kapot is, kunt u de kaart beëindigen. Het geld dat er nog op stond, kunt u terugvragen. Dat kan online op de website van de OV-chipkaart. Of vraag een formulier bij het HTM Servicepunt.

    • Persoonlijke OV-chipkaart

    Als uw persoonlijke OV-chipkaart kapot is, kunt u een nieuwe aanvragen. Dat kan online op de website van de OV-chipkaart. Een vervangende kaart kost € 11,-. Als er abonnementen en/of een automatisch opladen functie op de kapotte OV-chipkaart staat, worden deze overgezet op de nieuwe OV-chipkaart.

  • Wat doe ik wanneer mijn OV-chipkaart verloopt?

    Een persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig, een anonieme kaart vier tot vijf jaar. De einddatum staat op de OV-chipkaart. Na deze datum kunt u niet meer met de OV-chipkaart reizen. Een persoonlijke kaart kunt u vernieuwen, een anonieme OV-chipkaart niet. Met een anonieme kaart reist u het saldo op of vraagt u het saldo terug. 

    • Persoonlijke OV-chipkaart 

    Verloopt u OV-chipkaart binnen 6 weken? Kijk voor de voorwaarden op ov-chipkaart.nl. U betaalt € 7,50 via iDEAL en u moet opnieuw een pasfoto uploaden. Het geld dat nog op de oude kaart staat, ontvangt u op uw bankrekening binnen 15 dagen nadat de kaart verloopt. Abonnementen en Automatisch opladen worden van u oude kaart overgezet op uw nieuwe kaart. Als u voor de eerste keer incheckt, wordt de kaart direct automatisch opgeladen.

    • Anonieme OV-chipkaart 

    Een anonieme kaart kunt u niet vernieuwen. U kunt wel het saldo (geld) dat nog op de kaart staat, terugvragen: 'Teruggave saldo anonieme OV-chipkaart'.  Het is niet mogelijk om geld terug te vragen bij een HTM Servicepunt. De verlopen kaart wordt beëindigd. U kunt een nieuwe anonieme OV-chipkaart kopen bij een verkooppunt in de buurt. Lees meer over een verlopen OV-chipkaart.

     

Nooit meer een vergeten uitcheck missen?