OV-chipkaart verloren of gestolen?

Blokkeer meteen je OV-chipkaart en vraag een nieuwe aan. 

Anonieme OV-chipkaart

Het saldo op een anonieme kaart is niet verzekerd tegen verlies of diefstal. De kaart is namelijk anoniem, en kan dus niet gekoppeld worden aan persoonlijke gegevens. Bij verlies of diefstal ben je het geld dat nog op je kaart stond dus helaas kwijt. Je kunt een nieuwe OV-chipkaart kopen voor € 7,50. Bekijk hier jouw dichtstbijzijnde verkooppunt (kies bij Servicetype Anonieme OV-chipkaart kopen). 

Persoonlijke OV-chipkaart

Een persoonlijke OV-chipkaart is automatisch verzekerd tegen verlies of diefstal.

1. Blokkeer je OV-chipkaart meteen.
Dit kan op twee manieren:
Door te bellen met de OV-chipkaart Klantenservice 0900-0980 (gebruikelijke belkosten). Je kaart is de volgende dag geblokkeerd.
Via een ‘Mijn OV-chipkaart’-account op ov-chipkaart.nl. Je kaart is binnen 24 uur geblokkeerd.

2. Vraag een vervangende OV-chipkaart aan.
Dit kost € 11,-. De levertijd is maximaal 7 werkdagen. Een vervangende OV-chipkaart kun je direct telefonisch aanvragen bij de OV-chipkaart Klantenservice 0900-0980 (gebruikelijke belkosten). Houd je bankrekeningnummer bij de hand, zodat het saldo (geld) dat nog op de kaart staat teruggestort kan worden en voor de betaling van de vervangende OV-chipkaart. 
Als je je OV-chipkaart blokkeert via je 'Mijn OV-chipkaart'-account op ov-chipkaart.nl, kun je online direct de vervangende kaart aanvragen.
Een lopend abonnement wordt automatisch op je vervangende OV-chipkaart gezet. Geld dat op je persoonlijke OV-chipkaart stond, krijg je terug op je bankrekening.

Heb je een Regio jaarabonnement, HTM Traject jaarabonnement of HTM Avonduren jaarabonnement op de verloren of gestolen OV-chipkaart staan?

Ga dan naar een HTM Servicepunt. Wij controleren of je inderdaad een jaarabonnement hebt. In de tijd dat je moet wachten voordat je vervangende OV-chipkaart thuisgestuurd krijgt, kun je tegen betaling van € 25,- borg een tijdelijke OV-chipkaart met abonnement lenen bij HTM.  

Heb je een tijdelijke OV-chipkaart geleend, lees dan de gebruiksregels:

Wie krijgt een vervangend abonnement

HTM verstrekt een tijdelijke OV-chipkaart met vervangend abonnement aan reizigers, waarvan de persoonlijke OV-chipkaart stuk is. Dit is mogelijk voor reizigers, die een maand- of jaarabonnement (Regio abonnement, HTM Traject abonnement of HTM Avonduren abonnement) op hun persoonlijke OV-chipkaart hebben staan. Voor reizigers, waarvan hun persoonlijke OV-chipkaart verloren of gestolen is, wordt alleen bij een jaarabonnement een tijdelijk vervangend abonnement aangeboden.

Zo krijg je je borg terug

Voor de tijdelijke OV-chipkaart heb je een borg betaald van € 25,-. Je bent verplicht deze tijdelijke OV-chipkaart in te leveren binnen één maand na het verlopen van het tijdelijke abonnement. Daarna is de tijdelijke OV-chipkaart ongeldig. Indien deze OV-chipkaart in goede staat verkeert, ontvang je je borg van € 25,- retour. Je kunt deze tijdelijke OV-chipkaart alleen inleveren bij de OV Servicewinkel in de centrale hal Den Haag Centraal en Centrum-West in Zoetermeer.

Je behoudt hetzelfde abonnement

Op deze tijdelijke OV-chipkaart staat hetzelfde abonnement als op je OV-chipkaart, die gestolen, verloren of stuk is. De reisrechten zijn gelijk aan je oorspronkelijke abonnement. Heb je een Regio abonnement, dan is het tijdelijke abonnement alleen geldig op de tramlijnen van HTM, de buslijnen van HTMbuzz en de bus-, tram- en metrolijnen van RET. Indien het oorspronkelijke abonnement ook geldig is bij andere vervoerders, kijk dan op hun website hoe je tijdelijk kunt reizen (connexxion.nlarriva.nl). De looptijd van het tijdelijke abonnement is 4 weken of minder in het geval je oorspronkelijke abonnement eerder verloopt. Dit tijdelijke abonnement is alleen geldig als vervoerbewijs voor de oorspronkelijke abonnementhouder.

Saldo op je tijdelijke OV-chipkaart

Op deze tijdelijke OV-chipkaart kun je ook geld (saldo) zetten. Bij het inleveren van deze OV-chipkaart ontvang je het resterende saldo (tot een maximum van € 30,-) met aftrek van € 1,00 administratiekosten terug van HTM. Het is niet mogelijk om saldo over te zetten op een andere OV-chipkaart. Indien je de tijdelijke OV-chipkaart inlevert met een negatief saldo, moet je het verschil ter plekke betalen.

Producten op je tijdelijke OV-chipkaart

Op deze tijdelijke OV-chipkaart kun je ook andere reisproducten zetten, zoals een HTM 1 dag reisproduct. Zorg dat je deze reisproducten hebt gebruikt, voordat je deze tijdelijke OV-chipkaart inlevert. Het is niet mogelijk om reisproducten over te zetten op een andere OV-chipkaart. En HTM restitueert ook geen reisproducten. 

HTM helpt je graag

Klantenservice: 0900-4864636

(gebruikelijke belkosten)

Maandag t/m vrijdag 07:00 – 22:00 uur
Zaterdag 08:00 – 22:00 uur
Zondag 09:00 – 22:00 uur
Of op Facebook en Twitter.